Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

MARI BELAJAR BERADAB

Entry kali ni bkn utk mengenakan sesiapa, malah ianya ditulis spy diri sdri sentiasa mengingati perkara2 tersebut tak kira di mana kite berada dan pada waktu bila. Mengapa? kerana kite sentiasa hidup dlm kelompok masyarakat yg mengamalkan budaya timur yg sentiasa sopan dan santun.

Sekiranya kite berada di rumah org yg ingin kite lawati, maka sentiasala ingat perkara ini. bawalah sedikit buah tangan walaupon sebiji buah epal. kerana mungkin itu saja yg tercapai atau yg termampu utk kite bawa buat masa itu. unless jika kite tidak merancang utk melawat tetamu tersebut.


walau apa saja mknan yg dihidangkan oleh tetamu, maka jgn la kite berdolak dalik dgn mengatakan yg kite tak mkn mkanan tersebut. ataupon kite mengatakan yg kite kurang mkn mkanan tersebut. ataupon kite mengatakan yg kite sedang berdiet, jadi kite tak boleh nk mkn mknan tersebut.

unless jika si tuan rumah tnya, apakah yg kite mahu mkn dan sedia memasakkan utk kite.


memandangkan kite baru tiba dari malaysia dan julung2 kalinye kite berada di negara org, maka manis2kan la muka kite dan ringan kan lah mulut utk bertegur sapa especially dgn org yg serumpun dgn kite.
jgn la kite mudah utk meninggikan suara ataupon bermasam muka walaupon kite stress dan shock dgn situasi dan keadaan semasa yg sgt janggal buat kite. ini kerana, siapa lagi yg akan menjadi keluarga kite dan membantu kite di sini kalo bkn org2 yg serumpun dan seagama dgn kite.


ya, walaupon kite masing2 dikurniakan akal fikiran yg waras dan perasaan tersendiri, kite perlu beringat bhw mungkin ada org sekeliling kite yg boleh terguris dek tikaman ayat keramat yg keluar dari mulut kite sdri. jgn la bile sekali sekala berkumpul beramai2, time tuh la nk bertikam lidah spt sdg berbahas sbb masing2 ingin menegakkan perdapat masing2 sehingga ada pihak yg hatinye terguris.
ya, mungkin pendapat kite tu sgt bernas, genius, dan brilliant! tapi beringat la bhw tak semua org mampu menerima apa yg kite perkatakan. oleh itu, sila la kite sama2 menjaga hati masing2 demi kebahagiaan sejagat.


biasanya duduk di negara org, ikatan sesama kite akan semakin utuh dgn mengadakan majlis keramaian spt mkn2, kelas agama, minum ptg dan sbgnya. malah acara 'potluck' biasanya mmg sgt lazim dilakukan.
masing2 diminta menyediakan juadah masing2 utk dibawa bersama dan mkn beramai2 di dlm sesuatu majlis tersebut. jadi, jgn la kite dtg dgn membawa tgn yg kosong tanpa lgsg berasa malu dan segan dgn org lain yg sggup bersusah payah menyediakan juadah utk dibawa bersama. walau kite bwk sebotol air juice utk dihadap beramai2 pon dah kira bagus. walaupon kite hanya membawa sebekas agar2 merah yg kurang menjadi pon dh ok!


biasanya kalo tuan rumah membekalkan makanan yg dimasak utk kite bawa pulang, dh menjadi adat utk kite membalas semula bekalan tersebut dgn sesuatu yg lain utk diberikan semula kpd tuan rumah. tak kire la samada dibalas dgn masakan kite tersendri ataupon sebiji pisang di dlm nya. jgn la kite membawa bekas yg kosong dan diberikan semula kpd tuan rumah tanpa rasa bersalah dan segan lgsg. ataupon yg plg teruk, bekas tersebut kite buat pekasam utk sekian lamanya. geleng kepala je la tuan rumah gamaknya. oh ye, jgn lupe berterima kasih kpd si tuan rumah ataupon si isterinya yg sudi memasak dan membekalkan makanan tersebut utk kite. bkn mtk apa pon si tuan rumah tu kan...


memang sgt perlu utk kite hidup di negara org, malah di negara kite sdri agar kite belajar menjadi seorang yg pandai bergaul, hidup bersosial secara baik dan tolong menolong antara satu sama lain. jgn la kite menjadi spt kera sumbang ataupon katak yg hidup di bwh tempurungnya saja yg hanya membuat dan membawa haluan sdri. tapi bile ada majlis mkn2 dan keramaian baru terpancul muka dpn pintu.


oleh itu sama2 la kite ingat mengingati tentang adab kesopanan tak kire di mana saja kite berada dan waktu bile kerana kite sentiasa mengibarkan bendera ketimuran di belakang kite.

5 comments:

Me, Mrs Taj said...

what a good advices la sis..skang ssh nk jumpa org yg betol2 beradab..biadap ramai la..hehehe

rillys said...

oh dear! pagi2 i dah muhasabah diri baca ur writing...tq ;)

Izan said...

org2 kat sini kalau kita jemput dtg rumah mmg derang selalu bwk buah tangan. tak pun derang bg adiah untuk tuan rumah.

org msia plak kalau ajak dtg rumah derang bwk perut kosong. hahahahahaha. betul tak?

Saleza said...

aduss tajamnye! he he he,.satu peringatan yg baik utk kita semua.

Erin Rashid said...

ladybird - sbb kt msia tuh dh ramai sgt melayu. dh jadi perkara biasa kalo ada yg biadap. tpi kat sini melayu berapa kerat, kalo tnjuk perangai biadap mmg kene pulau la!

izan - haha..perut kosong tuh wajib! tp, harap2 jgn la smua org msia mcm tu. sedih la kan!

kak ja - utk saya jugaa..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...