Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

AKU RASA IANYA BERBALOI-BALOI

Salam uols, jangan bermuram-muram after long holiday for CNY. Semalam dah start kerja balik kan.. Kerja rajin-rajin, jangan curi tulang lagi. Maklumla mungkin ada yang takde mood lagi nak bekerja. But for me, aku memang macam poyo sikit. Setiap hari tak sabar nak pergi kerja. Especially kalau tau job tengah banyak nak masuk ni. Senyum lebar la bos aku. Hehehehe..

CNY aku balik kampung si suami. Balik kejap je la. 3D2N je. Sebab si suami takde ambil cuti  tambahan pon untuk CNY ni. Ate, bukan kami yang nak beraya, buat apa nak ambil cuti lebih-lebih. Lagipun, dia terikat dengan kelas malam untuk bebudak PLK UiTM. Kih..kih..kih :)

Perkara yang paling teruja kalau balik Sitiawan ni apabila nak bershopping. Idak la aku gila shopping beli baju seluar bagai sempena CNY ni. Cuma beli barang keperluan untuk Camimi. Itupon, sebab ada barang yang dia guna sekarang ni dah teruk dan sangat-sangat perlu ditukar. 

Ooohh... rupanya ada banyak branch di seluruh Malaysia. Barulah aku tahu...


Ini la tempat yang teruja untuk aku beli barang-barang keperluan Camimi. Aku rasa murah la..! Kat Shah Alam tu rata-rata semua butik baby aku pernah keluar masuk. Sekali lagi, bukan la aku gila nak shopping barang baby, tapi sekadar nak ambil tahu harga yang diorang offer dengan barang yang mereka jual samada competitive or not. Maklumla, aku dok UiTM dari diploma sampai degree aku belajar benda-benda yang melibatkan kos dan harga. So, aku dah terbiasa untuk buat penilaian dari segi harga dan barang yang dijual.

Entahla, ini pandangan peribadi aku sendiri la... Bagi aku, kat butik ni barang-barang yang dijual sangatla berpatutan. Banyak benda yang aku perhatikan harganya kat sini jauh lebih rendah berbanding dengan lain-lain butik area Shah Alam. Tapi satu je aku kurang pasti. Harga barang-barang kat butik ni sama tak dengan butik branch dia yang lain? Kalau u all pernah pergi butik ni kat tempat lain leh la kongsi dengan aku yang naif lagi hina ini.. huk huk huk.. 



 Thermos




Dari dulu aku suka barangan jenama Thermos. Walaupun harga memang mahal tapi quality sangat baik. Tahan lebih lama. Warranty pon ada (warranty kedai la..) Kalau kat kedai sekitar Shah Alam ni, harga barang kat atas tu lebih kurang RM50.00 - RM80.00 (tengok jenis) tapi kat kedai Manjaku Baby, Sitiawan harga dalam RM15.00++ je. Tak ke geram  nak grab?!

 Thermos
Idak la aku snap gambar barang-barang yang aku beli, so google je. 

Kat kedai Manjaku Baby takde Vacuum flask fancy-fancy. Yang ada plain colour macam yang kat atas ni. Kat Shah Alam tak silap aku diorang jual lebih kurang dalam RM80.00 - RM120.00 (harga untuk flask air je), tapi kat kedai ni dia jual RM48.00 - RM60.00 (still kena tengok berapa liter atau berapa oz). Ada yang dia wrap sekali vacuum flask ni dengan travel mug. Ada juga dengan food jar tapi harga dalam RM70.00 - RM90.00. Aku siap tanya ni Thermos brand original ke idak? Kang aku beli murah rupanya tak ori.


Camimi punye flask yang sedia ada ni pon baru je rosak. Dapat free dari Samsung sebab beli TV, peti sejuk, mesin basuh bagai dari Samsung masa nak pindah rumah dulu. Yang beli kat Germany dulu pula masih ada dan elok tapi besar sangat (1.5L), tak sesuai pula nak travel kat Malaysia ni. Hehhehe (alasan nak cari baru!)


Ok, habis cerita pasal Thermos brand, sekarang aku nak cerita pasal NUK anti-colic teat.





Memandangkan Camimi punye botol susu dulu beli kat Germany dan sampai la ni dia masih minum susu guna botol yang sama, jadi puting botol susu tu perlula diganti bilamasa agak-agak dah rosak ataupun dah berkeladak. Tak boleh nak diselamatkan lagi!

Dulu masa baru balik Malaysia, kerap ke PKNS untuk beli puting botol susu jenama NUK. Stock memang banyak. Terasa lega hati ni kat Malaysia ada orang jual NUK. Dulu beli kat sana mana fikir nak cari spare part kot dah kat Malaysia nanti. Main beli aje! 


Kemudian, kawan cakap kat Guardian pun ada jual puting botol susu jenama NUK. Tapi aku tengok kadang-kadang takde stock. Kadang-kadang stock terhad. Then buat comparison, terasa mahal nya puting NUK kat PKNS tu berbanding kat Guardian Farmasi ni eh. Dah la tak leh kasi kurang. 





Bila dah balik Sitiawan ni, tengok kat butik Manjaku Baby, laaaaagi murah! Kat PKNS dia jual 1 peket ada 2 pcs ialah RM24.00. Kat Guardian Farmasi dia jual dalam RM20.00 - RM21.00.  Tapi kat Manjaku Baby, dia jual RM14.00. Amboi... murahnye kau! Yelah, aku kan pakai botol susu NUK ni sebab murah. Ada lagi yang murah-murah kat Malaysia tapi lidah Camimi dah cam bentuk puting NUK ni. Dia tamau yang lain. So, nak tak nak kena cari brand NUK juga. Tak mampu la nak kasi anak pakai botol susu yang mahal-mahal. Ini je yang termampu. So, bila dapat puting botol NUK yang murah kat Sitiawan, hati gembiraaa sangat!

Oh ye, botol susu Camimi tak pernah bertukar. Ada 4 botol tu dari Germany, sampai sekarang dah 4 tahun pakai keempat-empat tuh je la. Just tukar puting botol susu je. Kalau nak beli botol susu NUK yang baru, bila pula Camimi nak start minum susu guna cawan? Cuma, kalau minum air-ribena atau air zam-zam atau air berwarna lain dia akan guna tumbler atau mug atau cup kanak-kanak seperti ini:




 Munchkin

Mighty Grip 10 oz. Straw Cup

Lagi satu, aku suka brand Munchkin juga sebab produk dia colourful. Sesuai untuk perkembangan otak kanak-kanak.





Brand Avent pun aku layan tapi aku just belikan handle cup macam ni je untuk Camimi tapi color pink & green! (sama macam botol munchkin kat atas tu cuma tukar susunan color nye aje)

Sebab dah 4 tahun Camimi pakai botol susu yang sama, maka botol tu perlu selalu diselenggara dengan kerap. Kena asingkan untuk minuman susu dan air berwarna. Kalau tak, dinding botol akan berkarat!

Cuma, Camimi akan menanya la, kenapa tak boleh minum air ribena dalam botol susu? Aku biasanya memang jenis berterus terang dengan anak. So, that otak dia cepat berjalan, boleh ikut berfikir sekali. Aku tunjukkan botol susu dia ada yang dah kuning dasarnya dok minum air ribena manjang kat botol susu tu. Aku siap buat muka geli geleman la sebab botol tu asalnya cantik dah jadi berkarat. So, memang next time dia akan minum air berwarna kat handle cup dia. 

Kalau lain masa dia tanya lagi, aku repeat the same thing. Sebab Camimi ni suka menanya benda yang sama berulang kali. Kalau aku marah kat dia sebab tanya benda yang sama berulang-ulang kali dan aku pon dok explain berulang-ulang kali, last-last dia akan cakap "Camimi cakap sendiri-sendiri la..."

(_ _!)

6 comments:

Ummi said...

dulu tau ade kat senawang..best..sume mende beby ade..tp kt alor star takde kot..changlun ni apetah lagi la kan..huhuhu

rafidah rooshdi said...

salam erin, kedai manjaku ni ada kat klang jugak.. kat sentosa.. mmg barang2 dia murah2. susu n pampers pun murah.. leh la g usha yg kat klang tu.. hehe... sebab kite pun selalu g situ....

Suliana said...

aku dulu masa prgnt jadi member manjaku.. skrg klu beli pampers aqil pun singgah situ nak compare dgn carefour mana lagi murah.. tgk juga, ada benda murah ada benda mahal.. tapi dia lagi murah dari tmpt lain :-)

Erin Rashid said...

syikin, aku rasa mungkin tak lama diorang boleh buka kat sana kot.. mana lah tahu.. :)

pid, aku pun rasa nak usha kt klang la pid lepas tahu yg manjaku bnyk branch. hehehhe

sue, tak pregnant tak leh jadi member manjaku kan? huhuhu

Sue Mommy Cinta & Airis said...

kat shah alam bile lak derang nk bukak branch ek?klu ade kempis lg la poket incik bagok kite ni ...hiks

Erin Rashid said...

su, koyak juga poket aku nnt hahahha. ops, tahun ni tahun berjimat. aku kena ingat tuh! kihkihkihkih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...