Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Wednesday

TUNJUKKAN AMARAHMU MELALUI LAMAN SOSIAL...

Sekarang ni memang ramai orang yang gunakan laman sosial samada facebook, tweeter, blog dan macam-macam lagi untuk meluahkan perasaan marah atau tak puas hati kepada seseorang kan..?! Orang yang paling kita perasan buat perkara macam tu adalah golongan artis. Sebab mereka adalah public figure, jadi apa yang mereka buat dan tulis kat laman sosial mereka sendiri akan sentiasa menjadi bahan bualan rakyat jelata.

Dulu aku pun pernah buat macam tu. Tapi itu dulu la, zaman tak matang lagi. Fikir pon tak jauh. Tapi bila sedar diri ini bukan artis, maka aku dah tak buat macam tu lagi dah. Sekarang kalau marah kat seseorang, aku cari kertas dan aku tulis macam-macam pasal orang tu. Pastuh aku buang dalam tong sampah. Lega... Jangan orang tu jumpa kertas yang aku buang tu udah la ye.. ;p

Tapi aku tak salahkan orang yang nak luahkan amarah dia di laman-laman sosial milik mereka. Itukan MILIK mereka. Maka sukahati dia lah nak buat apa kan..? Cuma kena fikirkan juga baik dan buruk buat begitu. Kalau pembaca tak suka, jangan baca. Datang lagi next time for next entry or tweet or status. Mungkin next time angin kus kus dia dah okeh, maka tiada lagi angin puting beliung yang melanda..

Yang terbaru aku baca kat facebook pasal si penjual X marahkan si pembeli Y. Maka si kawan-kawan X backing bagai nak rak kat status si penjual X dan marah-marahkan si pembeli Y yang kononnya kurang ajar la, tak reti nak sabar la, suka memaksa la, suka maki-maki la.. Perghhh.. ayat-ayat si backing tu mengalahkan si pembeli Y yang buat status. Takut nak baca lebih-lebih. Takut fikiran kita diracuni. Kalau baca satu pihak saja, kita akan terpengaruh dan confirm akan backing si penjual X dan segera menyalahkan si pembeli Y.

Tapi aku ni suka juga jalan-jalan cari info. Aku merayau la ke facebook si pembeli Y yang kononnya dicop sebagai pembeli yang cerewet, tak reti nak sabar, dan macam-macam lagi. Seb baik dia tak private kan wall dia. Kalau tak sure aku tatau kisah sebenar yang berlaku. Orang kata, kalau nak mengadili seseorang, jangan dengar sebelah pihak je. Don't judge a book from the cover. Eceh..eceh...

Bila aku tengok facebook si pembeli Y, baca status-status dia dan supporters dia, baru lah aku faham pokok ceritanya. Sendiri buat kesimpulan siapa yang sebenarnya salah. Tapi tak perlu la aku nyatakan kat sini. Simpan dalam hati saja sudeyy..

Tapi apa yang aku boleh simpulkan di sini, dan seperti yang uols semua pernah dengar "customers are always right!" Customer cerewet camner pun, itu risiko yang si penjual kena ambil untuk menceburi dalam bidang perniagaan (selain daripada risiko-risiko lain). Especially kalau berniaga kat dalam dunia maya ni. Gambar-gambar yang display dalam facebook penjual takkan semestinya sama dengan realiti. So, sebagai customer, dia punya hak nak tanya itu dan ini. 1001 soalan pun kalau diutarakan, si penjual memang kena jawab. Then, kalau si customer tu tamau beli, itu terpulang pada dia. Dia punya duit, sukahati dia la nak salurkan ke mana. Tapi si cutomer pula, agak-agak la. Letih makcik tu jawab, at least berila khabar berita yang baik sikit. Jangan la kau main-mainkan hati dia. Dia berniaga nak mencari rezeki yang halal. Agak-agak tamau beli, baik jangan tanya lebih-lebih. Nanti sendiri yang malu kalau kau dicop sebagai 'poyos!'

Lagi, dari dulu memang aku tak berkenan kalau nak beli barang yang ada tulis 'pre-order'. Agak-agak kalau kau tak boleh nunggu lama macam aku ni, baik jangan nak buat 'pre-order'. Nanti sibuk tanya bila barang leh sampai? Barang dah sampai ke belum? Bila la saya ni nak dapat barang? Duit dah bayar.. Padahal si pembeli tu dah bagi tau awal-awal yang barang akan sampai sebulan kemudian. Tapi, si penjual pon. Kalau dah sebulan si pembeli tunggu, kau jangan la marah kot orang tu tanya kau lebih-lebih. Sebab kau janji sebulan baru barang sampai dari luar negara atau segar dari ladang or kilang. Tapi dah sebulan khabar berita pun takda. Memangla customer melenting. Duit dia dah bagi. Barang tak dapat-dapat. Baik jangan kata "sebulan kemudian barang sampai". Baik la kau kata "tatau bila barang sampai, tapi gerenti akan sampai"

Si penjual kena ingat, tak semua pembeli tu ada 1 ragam, malah ada bermacam-macam ragam. Kalau kita tak layankan, macam mana kita nak berniaga. Kalau kita harapkan pembeli yang faham kita, baik kau jangan berniaga kalau tak sanggup ambil risiko. Sebab itu, peluang berniaga ni menjanjikan pulangan yang lumayan (dengan izin Allah) sebab dia berani ambil risiko untung dan rugi. Duit takkan datang bergolek dengan mudah depan kaki kita okeh..

Kalau nak bercerita pasal ragam si penjual dan si pembeli, lagi takkan habis entry aku ni. Ada macam-macam! Sampai diri sendiri boleh menggelengkan kepala..

Aku pun pernah terkena. Tapi idaklah aku memaki hamun penjual tu kat wall dia. Malu lah dia. Yelah, walaupon niat kita bukan nak maki tapi nak bagi tau kat customers dia yang lain yang si penjual ni suka berjanji kosong. 

So far, aku pernah beli barang tapi barang tak sampai-sampai sebab dia kata pre-order items akan sampai bulan 4. Aku tunggu sampai bulan 6 ko nyah, tapi penjual tu tak bagi khabar berita haper pon kat aku. Aku pernah beli kuih raya, tapi bila oder lain, sampai benda lain. Lebih sebulan sebelum tu aku dah order, tapi esok nak hantar kat aku hari ni baru bagi tau item yang tak ada. Main replace je kuih dengan kuih yang lain tanpa tanya aku terlebih dahulu.

Selain daripada itu, aku pernah order maxi dress. Sampai kat aku macam baju kena reject. Siap ada jahitan kat kain bawah seolah-olah dah potong then jahit semula. Padahal dalam gambar idaklah sebegitu rupa pon..?! Kena tipu lagi..

Kalau aku marah pun, aku pm dia. Kaw-kaw aku bagi. Harga yang dibayar tak setanding dengan item yang dapat. Aku blacklist dia. Buang dia dari friendlist aku. Dah tamau order dengan dia. Memang si penjual macam tu sungguh memalukan. Kaut keuntungan dengan tidak bersikap jujur dan ikhlas. Selebihnya biar Allah yang balas. Bukan tugas aku lagi dah.

Tapi sekarang aku dah slow sikit beli secara online ni. Tahun berjimat cermat katakan.. Nak save lebih dan lebih lagi. Tahan hati je tengok kawan-kawan fb yang jual itu dan ini. Geram-geram nengok! Especially benda-benda yang melibatkan kids.. Grrrrr...

Note: uols macam mana? Harap nasib uols baik-baik belaka :)

3 comments:

Suliana said...

aku tak pernah lagi beli online yg ntah sape2. aku beli dari kawan2, dari online shop yg betul2 kita kenal.. huhu..

Ummi said...

SAYE PENJUAL BERHEMAH :)
i suke bile u bebel2 cenggini..hiii

Erin Rashid said...

sue, ok, ko bernasib baik :)

syikin, i bebel lagi nak ker? hihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...