Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

JELLY KELAPA

Salam uols,

Memang dah lama nak buat jelly kelapa ni. Siap minta tolong kawan carikan resepinya. Mujur ada kawan kat fb yang baik hati utk tolong tagkan resepi jelly kelapa ni. Dah tak larat nak beli je. Teringin gak nak cuba buat.

Buah kelapa ni aku beli masa pulang dari kampung suami. Kat area sana kan mudah dan murah nak beli buah kelapa. 
Warung tepi jalan ni ada jual mee rebus, laksa, selain daripada air kelapa

Buah kelapa dia berlonggok-longgok kau..

Kat Lekir (apsal gambar bila upload jadi macam ni?)
 

Ini lah hasilnya. Aku guna bekas-bekas makanan yang ada je. Semua orang dapat merasa :) Puas hati kot dapat makan jelly kelapa bekas besar sorang!


Ok, resipinya kita share ramai-ramai ye?

Bahan-bahan:
  • 1 peket serbuk agar-agar 10gm (jenama jim willey warna clear) - aku guna 2 paket 10g
  • 1 mug gula 
  • 4 mug air
  • 4 mug air kelapa muda
         *air + air kelapa tu jadikan 2.6 liter, lebihkan air kelapa baru sedap

  • isi kelapa
  • daun pandan (daun pandan dah habis, so aku guna sedikit perasa cecair daun pandan)

Cara-cara:

  1. Didihkan air + daun pandan
  2. Sementara itu gaul serbuk agar2 dan gula
  3. Bila dah mengelegak campurkan agar2 tadi dengan didihan air tadi
  4. Kacau sampai hancur
  5. Tutup api
  6. Masukkan air kelapa muda tadi dan gaulkan
  7. Masukan isi kelapa tadi kedalam cup 
  8. Tuang jelly pula
  9. Sejuk kan dan baru masukkan ke dalam peti ais
* makan waktu sejuk

Sesetengah orang dapat 12 cup yg kecil tapi ada orang dapat dapat 21 cup. Tapi, aku pakai bekas clear seperti gambar kat atas tu. So, tatau berapa cup kecil yang patut aku dapat.


Sibuk aku ambil gambar jelly kelapa, budak kecil kat bawah ni pon mau juga suruh aku ambil gambar dia. Layan je la...


6 comments:

Suliana said...

rasanya mcm nata de coco ke mcm puding?? tak pernah rasa jelly kelapa ni, rajin ko buat :-)

Erin Rashid said...

nata decoco isi dlm pejal2 kan? jelly ni walaupon ada isi kelapa kat dlm, tp rasa lbh kepada puding. cuma sesetengah org jual kt luar sana puding kelapa berair, ada yg tak berair. aku punya pakai 2 paket 10g, jadi tak berair.. try la beli sue.. nnt ko paham maksud aku

lily lotus said...

yummss enaknya dpt berbuka ngan ni masa bln poser nanti :)

Taste Of Tapah said...

aku harus cuba.. dahaga kot rasanya tengok jelly ko nih

Erin Rashid said...

lily, patut i post entry ni masa bln puasa. biar meleleh skit air liur smua org termasuk diri sdri ;p

Erin Rashid said...

zety, harus! mudah mcm buat agar2 aje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...