Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Thursday

8 HARI BARU SAMPAI...

18 Jun lepas, tamat sudah novel tentang Laksamana Sunan bertajuk Hijab Sang Pencinta. Pagi tu aku dah siap order kat website Alaf21.com.my untuk 2 novel sambungannya iaitu Cinta Sufi dan Sutera Bidadari. Memikirkan teknologi sekarang yang memudahkan para pembaca, aku tak fikir panjang terus order kedua-duanya secara online. Selain tu, aku fikirkan kebarangkalian ketiadaan stok buku yang diingini di kedai-kedai berhampiran.

Novel tersebut masing-masing berharga RM19.90 dan RM22.00. Postage guna Pos Laju ialah RM10.71. (Padahal beratnya 860g saja, tp charge macam nak kena menyeberangi Laut China Selatan).



Tapi memang dah tertera penghantaran mengambil masa 7-10 hari waktu bekerja. Memang lama gila nak tunggu 2 novel tu sampai kat tangan aku. Seperti terasa aku duduk kat hulu kampung yang membuatkan abang posmen kena lipat bawah seluarnya meredah paya dan belukar. 

Fuhhh...

Padahal aku duduk kat Shah Alam je pon. Delivery address aku pon kat Shah Alam je. Terasa RM10.71 tu tak berbaloi untuk dibayar. Ok, meh kita check website www.pos.com.my tentang kos sebenar penghantaran ni:


Paling busuk pon total up semua termasuk segala mak nenek tax adalah RM6.30

Aku ingat penghantaran 7-10 hari waktu bekerja tu syarat aje. Nak cover kawasan ceruk-ceruk kampung kat utara atau selatan. Ke timur atau barat. Mahupun ke Sabah Sarawak. Adoi... pening kepala aku! Kalau ada masalah cetakan atau stok pon kasi inform la sama buyer. Jangan diam aje. Aku yang terhegeh-hegeh call menanya.

Cerewet? Takde siapa pun suka-suki nak bayar sesuatu benda yang tak berbaloi. Bukan 2 novel tu tak berbaloi, tapi kos penghantaran fail! Arrangement pon fail! Terasa nak guna ayat-ayat favourite Aidid Muadib dan Blog serius la. Tapi aku bukan jenis cakap kasar. ;p

Takpela, aku jadikan perkara ni iktibar. Lain kali aku beli buku terus dari MPH ke atau kedai-kedai buku yang sewaktu dengannya. Atau aku datang sendiri ke kilang Karangkraf, Seksyen 15. Hati tak sakit, kepala tak pening, mood pon tak spoil.

4 comments:

Lady Di said...

sebab tu la malas beli online..kos pos mahal..

Ain Hanafi said...

terpengaruh dgn shahurin ..kak ain dah beli n habis baca pun.. hehe :)

Erin Rashid said...

D, tuh la. pengajaran buat aku yg suka shopping on9 ;p

Erin Rashid said...

kak ain, saya baru hbs 1 novel. lg 1 baru nk baca ni. syg la nk hbskan cpt2... nnt rindu kat sunan :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...