Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Wednesday

JATUH HATI PADA LAKSAMANA SUNAN

Salam uols,

Tajuk tak boleh blah la.. Mana boleh jatuh hati pada watak hero dalam novel kan? Takpe, hubby aku tak jeles. Dia tahu watak sebegitu tak wujud. Tapi, betulkah watak tu tak wujud dalam sejarah Tanah Melayu seawal kurun ke-15?


Siapa la tahukan..? Tahun 2005 dulu, ada orang hulur kat aku novel ni. Dia kata baca la novel yang terbaik tahun tu. Aku baca sinopsis, belek sana sini, rupanya novel epik. Serious aku tak minat nak baca novel epik. Tapi aku pernah baca novel lain dari hasil penulis yang sama. Penulis ini terkenal sebagai novelis thriller no.1 di Malaysia. Penulisannya memang lain dari yang lain.

Cuma, baru beberapa minggu yang lepas, aku grab 5-6 buah novel-novel baru dari rumah mother aku, termasuklah novel kat atas ni. Buat pengetahuan uols, novel ini la novel terakhir aku baca. Aku habiskan novel-novel lain dulu. Still takde mood nak baca novel epik. Tapi, hati masih tertanya-tanya kenapa cetakan novel ni banyak sungguh? Tahun 2005, 2006, 2007, 2008. Biar betik?!

Jadi, aku ambil langkah pertama nak baca novel epik tentang Laksamana Sunan yang terkenal sebagai pahlawan muda Aceh (Tanah Rencong) yang handal dan berasal dari Tanah Melayu. Beliau berjuang mematahkan serangan dan penyebaran musuh-musuh yang mengamalkan ilmu hitam, sihir dan menyembah syaitan iaitu Taghut. Buku ni menyelitkan banyak ilmu keagamaan yang bertuhankan Yang Maha Esa. Sekaligus mendekatkan diri dengan Allah selain mengakui bahawa dunia ini mempunyai banyak keajaiban yang tersembunyi dan Allah akan sentiasa berpihak kepada kebaikan.

Kalau kita suka baca buku epik Lord of The Ring, novel budak remaja sihir Harry Potter, novel cinta vampire The Twilight dan kesemua novel-novel triloginya, apa kata bagi peluang pada diri sendiri untuk melayan novel trilogi pahlawan Melayu. Serious, kawan-kawan mesti puas hati!

Selain daripada aksi Laksamana Sunan yang mendebarkan dek berperang dengan pengamal ilmu sihir, syaitan Taghut dan makhluk-makhluk pelik yang dahsyat, terselit juga babak percintaan dengan seorang wanita dari zaman sekarang yang telah merentasi masa menemui Laksamana Sunan pada abad ke-15. Penceritaan yang tak lari dengan cabaran dan dugaan kehilangan, penderitaan dan kematian orang-orang yang beliau sayangi. 100 muka surat terakhir novel ni berjaya juga membuatkan air mata aku gugur tatkala membayangi apa yang Laksamana Sunan alami.

Bila dah habis baca novel Bagaikan Puteri ni, barulah aku tahu ada lagi 2 novel kesinambungannya. Hati meronta-ronta nak dapatkan lagi 2 novel tersebut iaitu Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pencinta.

Korang mesti tak percaya kalau aku katakan yang hari Sabtu lepas aku sanggup datang ke Karangkraf Seksyen 15 semata-mata nak dapatkan 2 novel sambungannya. Malang sekali aku tak tahu yang Karangkraf tutup hari Sabtu. Kecewa sungguh!

Nasib baik dapat hubby yang memahami, terus dia bawa aku ke MPH SACC, Shah Alam. Memang rezeki aku la kalau Allah nak bagi. Elok je tersusun kedua-dua novel sambungan Bagaikan Puteri ni kat hadapan kaunter pembayaran di samping berlonggok-longgok novel penulis yang lain. Aku tak fikir apa, terus grab kedua-dua novel tersebut.


Aku dah habis baca novel Cinta Sang Ratu. Still tiada ending yang boleh aku menutup terus buku penulisannya. Dan sekarang aku tengah melayan novel kat bawah ni pula...



Aku andaikan gambar pahlawan muda kat atas ni adalah Laksaman Sunan yang memang terkenal dengan ketampanannya, kehandalannya, kesasaannya, kesabarannya, keimanannya dan segala sifat terpuji kerana beliau kononnya ingin mencontohi sifat-sifat Rasulullah s.a.w.

Jadi, untuk sinopsis Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pencinta akan aku tulis kemudian sebab sekarang mood nak tinggalkan novel-novel ni takde. Pergi makan kat luar pon aku bawa novel tu, pergi shopping pon aku bawa, pergi airport hantar dan ambil parents aku dari umrah pon aku bawa. Pantang ada masa terluang segera aku buka novel yang dibawa.

Belum pun habis novel ke-3 triloginya, aku ditemukan dengan empunya blog yang menjiwai novel-novel ni. Baru ku tahu rupa-rupanya ada lagi 2 novel sambungan Bagaikan Puteri iaitu:



Novel Sutera Bidadari ni adalah novel keluaran May 2011. See, still fresh lagi. Kedua-dua novel ni aku belum beli lagi. Aku ingat lepas habis baca Hijab Sang Pencinta, aku nak rehat kejap. Aku nak luangkan masa dulu dengan si hubby yang tertunggu-tunggu nak menonton Malay movies yang dia pulun download. Banyak horrow movies dan romantic movies. Kalau tak, pagi ni habis baca novel, tengahari karang dah buka novel baru. Teruk la penyakit aku sekarang! Mengadap novel je. Tapi kalau hubby ajak masuk tidur, aku ngekor je. Ngeh.. ngeh.. ngeh..

Okla, last but not least, aku kasi sinopsis novel Bagaikan Puteri. Pergilah baca untuk sesiapa gemarkan suspens and at the same time minat ilmu keagamaan.

Haryani dan Laksamana Sunan...
saling jatuh cinta. Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia, malah sukar diterima lojik akal. Mereka dari zaman yang berbeza.

Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.

Dani... pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa Haryani kembali semula ke abad 21.

Antara dua lelaki, Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati!



Note: Ok aku nak sambung baca novel lagi. Nak menghayati ni. Babai...

1 comment:

lily lotus said...

yer i percaya u sanggup pergi karangkraf to grab the 2 novels, eh i pun taktahu diorang close on sat.,semangatlah u ni..i suka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...