Salam uols.
Entry kali ni sekadar luahan perasaan aku je. Kadang-kadang memang seronok menjadi pemerhati daripada menlibatkan diri dalam kelompok-kelompok orang tertentu.
Kadang-kadang kita faham bila ada orang suka sangat bergurau. Nama pun manusia. Konon nak ada ciri-ciri sense of humor gitu. Tapi perlu kita ingat, gurauan pun boleh menjadi perkara yang serius dan sensitif. Konon nak berseloroh, tapi tak kena tempat. Kalau asyik bergurau benda yang sama, ayat yang sama, tentu orang dah rasa lain macam. Eh, kau ni nak perli aku ke atau sekadar bergurau?
Sebagai contoh, kat ofis aku ni ada penjaga pintu yang tak diiktiraf. Tak perlu bayar gaji pun boleh volunteer nak jadi tukang jaga pintu. Jadi, kat ofis ni sudah tentu tak berguna sistem punch card. Sebab kalau kau balik awal dari waktu ofis, tentu akan ada suara-suara sumbang menyapa "nak balik dah? Eh, awalnya nak balik? Bestnya kerja macam tu yea...?" Padahal kau ingat dia balik rumah terus mengangkang untuk suami dia ke? Takda sesiapa pun kat ofis ni sukahati mak bapak dia nak balik awal dari biasa kalau takda permission dari bos dia sendiri. Ya, tentu dia ada kerja kat luar yang last minute bos dia suruh. Tak pun memang dia kena pergi collect barang untuk bos dia. Semua atas arahan bos.
Setiap hari sesiapa yang nak keluar ofis, ayat-ayat tu la yang akan turut keluar dari mulut penjaga pintu tu. Samala kes kalau kita punch card awal dari waktu biasa. Tulisan di punch card akan jadi warna merah. Tapi takda suara sumbangsih yang menyakitkan telinga akan keluar. Cuma rekod buruk la tengok punch card ada warna lain selain warna biru.
Tapi kalau ada orang datang awal, si penjaga pintu datang lambat, tak da sesiapa pun nak cakap "eh, baru sampai? Lambatnya kau sampai? Kau ingat kau bos ke kat ofis ni sukahati nak datang pukul berapa?" Itu kalau kau sampai lambat. Kalau kau nak balik awal ada orang tanya? "Eh, nak pergi kelas dah? Cepatnya kau nak pergi kelas? Dah bagi tahu pada boss kau?" Nobody will ask that because everybody understood. Benda dah tahu kenapa kau akan balik cepat buat apa nak tanya-tanya lagi? Nak perli ker?
Kadang-kala aku perasan, bos aku pon siap kena perli juga. Eh, hello! Itu bos okeh.. Kalau dia nak datang lambat or balik awal yang kau nak kesah apa pasal? Sudah tentu ada client kat luar dia perlu berjumpa. Atau dia ada lunch date dengan customers. Kalau takda apa pun perkara mustahak kat luar, dia nak sampai lambat dan balik awal pun perlu ke kau kesah?
"Eh, Encik Rashid mana? Dah balik dah? Awalnya dah balik?" Sekali sekala aku dengar suara tu takpa. Aku tak anggap serius pun. Mungkin kau hanya sekadar bertanya memandangkan kau tu kerja makan gaji je. Sudah tentu kau officially kena ikut ofifice hour. Tapi, kalau dah kerap menanya, semua orang pandai fikir sendiri. Kau nak perli ke kau nak berseloroh ke atau kau nak bergurau senda?
In some other cases la, banyak juga kes yang berlaku dan aku suka menjadi pemerhati. Suka aku nak ingatkan antara superior dan downline. Antara mereka apabila bekerja perlu ada jurang. Bukan jurang antara kaya dan miskin, muda dan tua. Tetapi jurang antara pekerja atasan dan bawahan. Kalau takda jurang macam tu la jadinya. Superior tegur sikit downline dia, mula nak kecil hati. Mula nak merajuk. Tak boleh kena marah. Mungkin sebab dah biasa bergurau senda sesama sendiri, kau ingat dah boleh ikat superior jadi kawan baik kau. Jadi, kalau buat kerja salah, superior tak boleh nak marah-marah. Kalau kerja kau baik dan bagus, buat apa superior tu nak marah kau membabi buta? Unless kalau kau dapat superior jenis moody, clumsy and choosy.
Tapi, bila di luar ofis, itu terpulangla samada nak adakan jurang antara superior dan downline. Tapi sebaik-baiknya, hal ofis hanya habis di ofis. Tak perlu terbawa-bawa ke luar ofis. Kat luar ofis, kau nak pergi main futsal sama-sama or main badminton sama-sama itu terpulangla. Ada aku kesah? Sebab tu penting, kalau berada di ofis, walau macamanapun kamchengnya kau dengan superior kau, kau patut ada sedikit rasa hormat pada superior. Benda yang tak patut kau gurau, baik kau elakkan la. Perkara-perkara sensitif jangan dibangkitkan. Suara kau tu kenala perlahan bila ketawa. Jangan terbahak-bahak seperti berseloroh dengan gurauan superior kau. Ni kadang kala suara mengilai kau lebih kuat berbanding suara herdikan superior kau. Fuihh...
Memang susah nak puaskan hati semua orang. Kalau tak tahu situasi seseorang itu, baik duduk diam tutup mulut. Tak perlu nak keluar ayat-ayat berseloroh kau. Buat sakit telinga orang-orang sekeliling. Baik kau buat kerja kau elok-elok, kasi boss kau puas hati. Sebab takkan ada sesiapa pun akan perli kau kalau kau yang buat silap! Full stop!!
4 comments:
hmm rasanya kat semua ofis pon ada manusia camni. susah betul nak respect orang
Erin, sgt memahami situasi Erin. kat mana2 pun sama. betul ckp erin bukan sennag nak puaskan hati semua org. kekadang sebab nak puaskan hati org, hati kita yang sakit. aarghh..
lily, i tgh cari ada tak ofis yg aman damai takde perkara2 begini? susahnya..
izan, memang dah selalu makan hati. baru skrg nak luah..
Post a Comment