Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

KHABAR ADIK AKU DI JEPUN

Salam uols,

Entry kali ni aku nak cerita pasal adik aku yang sekarang ni belajar kat Jepun. Bencana tsunami yang melanda negara terbit matahari tu sangat-sangat membimbangkan kami sekeluarga. Bukan saja sebab ada ahli keluarga yang berada di sana tapi sebab kami simpati dengan rakyat Jepun yang sedang dilanda musibah. Dengan keadaan suhu yang masih sejuk, pasti sukar mangsa-mangsa tsunami untuk terus survive dengan ketiadaan pemanas (heater), stok makanan, bekalan air bersih, bekalan elektrik dan pakaian panas. Sangat kasihan...



Tsunami yang berlaku tu adalah di bandar Sendai, bahagian timur Jepun. Tapi adik aku berada di Maizuru, 2 jam perjalanan ke Osaka dan separuh hari perjalanan ke Sendai. Walaupun tiada badai tsunami di Maizuru, tapi adik aku tetap merasa gegaran gempa bumi tersebut.

Sebenarnya terdapat beratus-ratus kesinambungan daripada gegaran gempa bumi yang mengakibatkan tsunami tersebut dan bacaan yang paling tinggi direkodkan adalah 6.0 SR.

Dalam keadaan masih sejuk dan ada sesetengah tempat masih dihujani salji, pasti agak sukar bagi mangsa-mangsa tsunami untuk terus survive. Selain daripada itu kekurangan bekalan makanan, bekalan air bersih, bekalan elektrik, pemanas (heater) dan pakaian sejuk pasti lebih menggamatkan suasana. Kata adik aku lagi, mangsa tsunami baru menerima 10% bantuan daripada kerajaan mereka sendiri. Manakala cerita di tempat-tempat lain pula, banyak makanan bungkusan yang dijual di kedai-kedai sudah kehabisan stok seperti mee segera, roti dan biskut. Sebab mereka dalam keadaan berjaga-jaga  dan di dalam keadaan ketakutan dilanda tsunami lagi.

Menurut adik aku,  ramalan Jepun mengatakan yang kemungkinan semua bahagian Timur Jepun akan dilanda tsunami lagi sebab gegaran masih terasa. Di barat Jepun juga sudah mulai terasa gegaran gempa bumi. Namun begitu, di kebanyakan tempat, bangunan-banguna mereka dilengkapi ciri khas anti-gegaran. Sebab tu ada clip video amatur yang menunjukkan bangunan pencakar langit mereka hanya bergoyang ke kiri ke kanan namun tidak runtuh dan tumbang. Ini kerana, gegaran gempa bumi memang sering berlaku di sana. Namun, gegaran yang menyebabkan ombak tsunami setinggi 10m baru-baru ni adalah yang terburuk dan pertama kali selepas berlakunya perang dunia ke-2.




Manakala di bandar Sendai, kebanyakan rumah-rumah diperbuat daripada kayu. Sebab itu sangat mudah dibawa arus tsunami. Manakala bangunan konkrit saja yang masih tinggal.

Tambahan lagi berlaku pula letupan reaktor pertama di nuclear power plant yang bertempat di Fukushima sehari selepas kejadian tsunami. Ianya sangat berdekatan dengan bandar Sendai. Kemudian, selang dua hari kemudian berlaku lagi letupan reaktor di loji nuklear yang sama. Apa yang dibimbangkan apabila reaktor nuklear tersebut melebur yang boleh menyebabkan penyebaran radiasi yang boleh mengancam nyawa penduduk yang berdekatan.


Namun begitu, letupan kedua tersebut tidak seteruk letupan pertama apabila terdapat dinding-dinding keras yang melitupi teras radioaktif nuklear tersebut yang masih kukuh walaupun selepas letupan. Pakar jurutera dan nuklear Jepun sedang berhempas pulang untuk mengelakkan kebocoran ke atas raktor-reaktor di power plant tersebut.


Apa yang harus kita buat di sini sebagai rakyat Malaysia adalah dengan mendoakan semoga semua mangsa tsunami yang masih hidup dapat diselamatkan. Kita juga berharap agar semua pelajar-pelajar Malaysia di sana sentiasa dilindugi oleh Allah.


Ok, jom kita lihat pula gambar tsunami yang melanda. Aku ambil dari google. Ianya sangat menginsafi diri dan dalam diam masih bersyukur kerana negara kita jauh dari lingkaran gunung berapa dan gegaran gempa bumi.






2011-Tsunami-Japan-Ofunato





Ini semua gambar time tsunami melanda. Tak sanggup aku nak tepek gambar selepas tsunami. Sangat tragis! Cuma, apa yang aku akan perhatikan gambar-gambar di atas adalah ada tak aku nampak manusia yang sedang dibawa arus tsunami tu..?

7 comments:

Suliana said...

nauzubillah.. dasyat betul.. moga Malaysia dijauhkan dari bencana2 sebegini

Mrs. GordoEdi said...

subhanallah...alhamdulilllah adik ko selamat beb!

Erin Rashid said...

suliana, mudah2an..

suhaida, seb baik syukran... :)

zaihaslinda :) said...

Ahlamdullilah...harapnya terus-terusan selamat lah.... Zai pun sentap hari tu mencari sepupu x dpt2...dari 11hb sampai 13hb lost contact...akhirnya dapat berita selamat... Syukur sgt2......

lily lotus said...

ya Allah takutnya tgk...

Erin Rashid said...

zai, syukran, so far takde lagi rakyat msia yg terlibat..

Erin Rashid said...

lily, kan..?!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...