Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Wednesday

CAMIMI'S NEW SCHOOL

Salam u all..

newyearfireworks5667.gif

Oh sebelum terlupa, aku memang nak ucapkan HAPPY NEW YEAR to all my followers, silent readers and others too. Tak sempat aku nak buat entry new year sebab sangat sibuk dengan aktiviti kekeluargaan masa new year tempoh hari :) By the way, semoga azam u all semua yang tak sempat nak buat tahun lepas, boleh la carry forward ke tahun ni. Azam aku pulak? Next time aku cerita ok...?

Tahun 2011 ni, Camimi dah masuk school baru. Dah takde school kat ibu dia lagi dah. Sedih juga nak tinggalkan school lama Camimi. Aku yang feeling terlebih sudah.. Ibu memang sangat berbakti kepada kami laki bini sebab ada dia lah Camimi seronok nak pergi school. Ibu juga telah menjaga makan dan minum Camimi dengan baik sekali selama Camimi di sana. Semoga Allah hanya dapat membalas budi baik ibu sekeluarga. 

Hari terakhir Camimi kat sana, aku order mini muffin untuk bebudak makan. Nasib baik mini muffin sempat sampai hari Khamis petang. Kalau tak, berasap mini muffin tu sebab hari Jumaat dah dapat cuti sempena Malaysia menang AFF Piala Suzuki menentang Indonesia. Nak tak nak, aku memang kena hantar mini muffin kasi bebudak makan hari Khamis juga walaupun cadangnya hari Jumaat nak jamu bebudak tu semua. Dah rezeki mereka katakan... :)

Credit to Myminimuffin :)
Aku order 200 pcs. 100 pcs untuk bebudak kat nursery, while another 100 pcs untuk jamuan makan-makan sambut new year kat rumah cousin aku :)

So, Isnin adalah hari pertama Camimi masuk school baru. Aku tempatkan dia kat Taman Asuhan Taska dan Tadika di UiTM. Kalau korang ikuti perkembangan cerita aku, korang pasti ingat yang setahun lepas lagi aku dan buat permohonan untuk kemasukan Camimi ke Tadika tu. Tapi dah full! Sudahnya, masuk waiting list. Tahun 2011 baru dapat masuk ke situ.




Sudah tentu 2-3 minggu sebelum Camimi ke school baru, aku dah war-war kan kepada dia yang dia bakal memasuki school baru. No more ibu, no more Hanif (kawan gaduh dia), and no more Erin (kawan baik dia). Aku describe school baru dia macam mana. Supaya dia dapat gambaran tentang school baru dan secara tak langsung dia akan excited nak masuk school baru. Aku selalu menggunakan prinsip berterus terang kepada anak tentang apa yang akan dia alami dan lalui menjelang ke school baru.




Hari pertama Camimi ke school baru kelmarin, dia memang excited giler. Tengok kelengkapan dan kemudahan yang ada pada school baru seperti playground, swimming pool, toys and books. Juga ada new friends and new teachers. Tapi bila nak tinggalkan dia dengan kawan-kawan baru dan cikgu dia, menangis pula... Tapi biasalah, menangisnya kejap je. Bila cikgu dia dah pujuk, dah ok. 

Bila Camimi dah ok, aku laki bini nyorok-nyorok pergi. Memang terasa berat je hati nak tinggalkan Camimi kat tempat baru. Sayu pula aku rasa. Aku pulak feeling terlebih sudahhh.. Macam nak nangis pula sebab biasanya dia ada ibu, tapi kali ni takda. So, kalau dengan ibu tu aku dah percaya sangat. Tak payah nak pot pet pot pet. Ibu sendiri dah faham nak buat apa kalau Camimi jadi macam itu dan ini. Dengan cikgu baru ni aku tak confident lagi. Aku takut cikgu tu tatau nak buat apa kalau Camimi nangis. Takpun kalau Camimi lapar, tau ke yang aku dah bekalkan biskut dalam beg dia. Ke nak kena tunggu waktu makan baru leh makan? Risau..risau.. Gundah gulana aku dibuatnya.

Meanwhile, aku memang nak usha Camimi lagi. Tapi aku bagi masa. Aku pergi lepak kejap kat bilik ofis si suami. Teman dia punch card dan buat kerja sikit kat dalam ofis dia. Lagipun hari pertama students UiTM masuk belajar. Lecturer dah terpacak depan kelas tepat waktunya, tapi yang datang 2-3 kerat je. Sudahnya, kelas cancel. Postpone minggu depan. Dah selang sejam lebih, aku ajak si suami pergi tengok Camimi lagi. Hai, dah dekat dah. Dalam satu UiTM. Harusla bebila masa saja boleh usha Camimi buat apa kat school dia.

By the time aku datang, aku tengok Camimi tengah main toys. Aku pun nyorok-nyorok la di balik pintu dan dinding supaya kelibat aku tak terlihat oleh Camimi. Aku tengok dia tengah main seorang diri. Bebudak lain pun sama. Ada juga budak yang maknya masih teman kat dalam classroom tu. Ada juga yang sedang menangis. Tapi Camimi tengah main toys. Ini sudah bagus, dia dah tak nangis lagi macam tadi. Lega juga hati aku ni tengok anak happy, boleh main toys dan tak nangis. Sambil tu aku usha classroom lain. Ada classroom untuk 1 tahun, 2 tahun dan 3 tahun. Untuk baby juga ada. Suasana jadi agak kecoh dan bising dengan bunyi tangisan anak dan ada juga jeritan bebudak yang happy dapat bermain. Tapi masing-masing ada ruang yang tersendiri, jadi pencemaran bunyi itu dapat dikawal.

Kemudian aku berbalik semula ke kelas Camimi, kelas 4 tahun. Aku tengok dia dah ada kat tepi tingkap sambil kesat-kesat air mata. While cikgu kat sebelah dia sedang memujuk-mujuk dia. Ait...? Kenapa tetiba nangis pula? Camimi tengah menangis sambil jari dia menunjuk-nunjuk ke arah tingkap. Aku lihat apa yang dia tunjuk. Oh, rupanya dia sedang memerhatikan kereta yang suami aku parking kat area tu. Adoi, kantoi sudah. Dia nampak kelibat kereta kami rupanya. Walhal suamiku masih sedang menunggu aku kat dalam kereta tu. 

Tak sanggup la aku nak tengok anak nangis-nangis begitu. Terus aja aku kuak pintu bilik dan menunggu untuk Camimi menoleh ke arah aku. Bila saja Camimi pandang ke arah aku, terus aku depakan kedua-dua tangan untuk memeluk dia. Lari-lari dia ke arah aku sambil menangis-nangis. Alahaiii... tak sanggup la aku nak kasi orang lain jaga dia. Macam nak lari pergi kat ibu suruh sambung jaga Camimi pula. Tapi, sampai bila nak harapkan ibu kan...?

Camimi kata, dia tamau school kat situ. Katanya tak best! Buruk! Nak pergi school ibu katanya. Berbelah bahagi perasaan aku. Nak turutkan apa yang Camimi nak, atau nak turutkan apa kehendak sebenar kami? Aku sempat menyarungkan kaki Camimi dengan stoking dan pakaikan baju sejuk since aku sendiri terasa sejuknya berada dalam classroom tu. Aku dokong Camimi sambil pujuk-pujuk dia dan jalan-jalan sekitar kawasan itu sambil menjenguk-jenguk ke classroom yang lain. Tunjuk kat Camimi baby-baby yang baik tak nangis. Tunjuk juga pada Camimi abang-abang dan kakak-kakak yang sedang seronok bermain. Tunjuk kan juga kawan-kawan dia yang seronok menyanyi. Pastu aku bawa Camimi pergi kat daddy dia. Suruh pula daddy dia pujuk. Daddy Camimi dukung dan perlahan-lahan jalan ke classroom Camimi semula.



Sampai kat classroom, cikgu Camimi ambil alih pula. Dia datang nak dokong Cammi sambil memujuk-mujuk yang mereka akan ke playground selepas ini. Terus saja Camimi berhenti menangis. Cikgu tu bawa Camimi tengok classroom sebelah yang terdapat bebudak 3 tahun sedang bermain. Perlahan-lahan kami menyusup keluar dan pergi. Nak ikutkan memang berat hati betul aku nak lepas kan Camimi pergi. Aku rasa daddy Camimi tak rasa apa yang aku rasa. Sebab muka dia relax aje. Siap ajak aku pergi breakfast pula.

Sebelum aku bertolak untuk breakfast, aku mengintai Camimi di balik tingkap luar tadika. Camimi masih didokong oleh cikgu yang tadi, sambil melihat-lihat classroom 3 tahun di sebelah. Aku lihat dia sudah tak nangis lagi. Malah tidak pula tercari-cari kelibat aku. Aku lega sedikit... sikit je la.. tapi hati masih gundah gulana :(

Oh, balik dari breakfast aku memang nak usha Camimi lagi. Kali ni aku datang, dia sedang main playground dengan classmates dan diperhatikan oleh 2-3 orang cikgu. Masih memakai baju sejuk? Nak aja aku pergi tolong buka kan baju sejuk dia. Buat apa berlari-lari dan main di playground sambil pakai baju sejuk? Kang kalau aku pergi, kantoi sudah. Nanti nangis lagi dia bila nampak kelibat aku dan kereta. Tapi aku rasa mesti Camimi yang tamau buka jacket sejuk tu. Dia memang suka pakai baju sejuk. Macam mommy dia juga. Keluar rumah pakai baju berlapis-lapis.. :)

Bila aku tengok dia berlari-lari dan berkejar-kejaran dengan kawan-kawan dia yang lain aku jadi lega. Aku rasa boleh tarik nafas yang amat dalam. Aku rasa mungkin Camimi dah boleh serasi dengan environment baru. Aku harap begitu la. Kalau tak macam mana aku nak pergi kerja kalau hati tak senang? Ayik nak fikirkan anak je? Itulah sifat seorang ibu. Aku rasa daddy Camimi idaklah rasa apa yang aku rasa. Dia relax aje. Sebab tu la Camimi tu lebih rapat dengan aku :p

Isnin lepas memang aku cadang nak ambil cuti sehari. But since Camimi ok kat school, aku langsung tak jadi ambil cuti. Aku terus juga ke ofis lepas usha Camimi kat playground tadi. Aku tau banyak kerja terbengkalai kalau aku tak masuk ofis. Account nak kena update. Payment nak kena buat. Hutang nak kena kutip. Invoice nak kena buat. Job banyak yang nak masuk, perlu buka file baru. Kena contact orang ini dan itu. But everything aku dah setel by the time of 1 tengahari. Since bos pon kasi kelonggaran pada aku, aku cadang nak ambil Camimi awal sikit dari biasa. 

Lepas lunch dengan husband, aku terus ke school Camimi. Oh, bebudak baru lepas mandi. Aku tengok dia tengah betul-betulkan baju yang dipakainya. Kemudian, nak sarungkan seluar pula. Mereka dilatih untuk memakai baju dan seluar dengan sendiri. Camimi takda masalah rasanya. Sebab biasanya pun dia memang boleh pakai baju dan seluar dengan sendiri. Cuma aku nak kena control la samada depan atau belakang baju dan seluar nya.


Aku masih menyorok di balik pintu dan dinding. Lepas dia complete pakai baju dan seluar, cikgu sikatkan rambut dan bedakkan muka dia. Kemudian, dia sendiri pergi ambil biskut tiger yang aku bekalkan dalam beg dia. Makan sambil duduk dan memerhatikan kawan-kawan dia yang lain terkial-kial pakai baju. Camimi ni jenis yang makan sedikit tapi kerap. Kang sekejap-sekejap dia akan minta biskut la, coco crunch la, bun kaya la. Tapi bila time makan nasi, dia kureng sikit. Ikut mood la. Kadang makan nasi banyak, kadang sikit. (ikut perangai aku masa pregnant kan dia. Sampai ke besar la Camimi gini ker?)


Tak lama lepas tu, aku tunjukkan diri aku pada Camimi. Aku kuak pintu dan tunggu untuk Camimi pandang ke arah aku. Wah.. bercahaya betul muka Camimi! Hahhaha.. sungguh happy tengok mommy dia ada. Apa lagi? Sepantas kilat dia tau aku datang nak ambil dia. Terus aje dia capai beg sorong dan backpack dia kasi kat aku. Kelam kabut juga cikgu-cikgu dia kemaskan beg dia untuk dibawa balik. Aku bawa balik dia awal dari biasa. Hari tu aje la. Hari-hari lain aku akan ambil seperti biasa.


Dalam kereta, Camimi tak habis-habis cerita itu dan ini. Lagipun aku memang nak tahu apa yang dia buat kat school, dan apa cikgu buat pada dia kat sana. Paling aku kesian bilamasa dia kata time dia tidur. Tetiba hujan dengan guruh sekali. Camimi nangis sorang-sorangi tanpa cikgu memujuk dia. Oh, Camimi memang takutkan guruh. Kebiasaannya aku akan peluk dia dan cool kan dia. Tapi, bila aku dengar dia nangis sorang-sorang while cikgu takda buat apa-apa pada dia, aku rasa kesiaaaannn sangat kat anak sendiri. Masakan dia nangis cikgu tak buat apa-apa?


Tak seperti ibu, ibu tahu jalankan peranan dia dalam situasi begitu :(


Itula, kebiasaanya kalau ada yang baru, pasti teringat pada yang lama. Mula la membeza-bezakan antara satu sama lain dan sendiri membuat penilaian. Tapi tak adil la kan, kat tempat baru, hanya beberapa hari saja. Terlalu awal untuk membuat kesimpulan sendiri. Kita tunggu dan lihat saja la dulu. Harap-harap Camimi dapat serasikan diri dalam masa setahun ni. Kalau tak ok, aku sekolahkan dia satu tempat dengan cousin dia, Qira tahun depan. Just kat depan rumah abang aku tu je. Senang laaaa sangat! :)


Note: Panjang berjelar cerita aku kali ni. Buat kenang-kenangan supaya one day Camimi sendiri boleh baca dan tahu bagaimana pengorbanan dan perasaan seorang ibu dalam menyekolahkan anak dia.. T_T

2 comments:

Suliana said...

sedih plak.. camana la aku nanti yek bila aqil sekolah.. hehe

lily lotus said...

best betul kindy dia siap ada swimming pool :)...happy jer muka dia. good girl!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...