Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

SAYA SUDAH BERPINDAH

Salam guys..!!

Wah bersemangat gitu! Yelah, dah pindah rumah baru tentulah bersemangat. Rumah baru, jadi mood pon mestilah baru. Sempena hari Wesak baru-baru ni, kami mengambil kesempatan untuk buat kerja-kerja perpindahan ke rumah baru. Tambah lagi Sabtu dan Ahad cuti, lagi la bersemangat nak pindah. Penat memang tak leh cakap la, tapi seronok! Yelah, siapa tak seronok dapat duduk dan tinggal dalam rumah sendiri kan?

Tapi, barang-barang masih belum habis diangkut lagi. Sebab kami guna kereta aje nak angkut barang-barang, tu yang masih belum habis keseluruhannya. Apa la sangat, takde perabot pon kami usung keluar dari rumah parents ke rumah baru. Rumah baru, semua kami kena beli baru. Sebab tu lambat aja nak pindah. Kene kira bajet sendiri la. Yang penting, kami dah boleh tidur, mandi dan makan kat sana. Sebab pakaian dan keperluan harian dah ada. Cuma ada lagi sedikit pakaian, buku-buku, fail-fail, dan lain-lain barang di rumah parents saya. Ala, takpela. Nanti-nanti la kami angkut ye? Lagipon, rumah takde almari banyak lagi. So, tak leh nak sumbat dalam almari banyak-banyak.

Memang rumah belum complete lagi. Tapi cukupla boleh nak tengok tv, mandi dan tidur. Dapur pon tak boleh nak berasap sangat. Setakat asap kecil-kecil boleh la. Heheheh.. Nak buat hauswarming pon tak boleh lagi. Lain la kalau nak guna catering. (Wah, jangan membazir.. Tuhan marah!). Tapi si suami suka la. Sebab dah boleh nak layan world cup. Amboi..amboi..! Saya plak, boring..! Asal  si suami buka tv aje, sure nak sport channel. Dah berebut pulak dengan saya.

I-City Seksyen 7, Shah Alam.

Perkara yang paling saya suka, Camimi dah pandai tidur sendiri. Walaupun tak tidur di bilik dia which is lebih complete dari bilik we all, but at least dia tak tidur lagi sekatil dengan kami. Kami la kena angkut tilam portable dia bawa ke bilik kami dan diletakkan bersebelahan dengan katil kami. Pandaila dia landing dan tidur sendiri. Dah tak payah nak tepuk-tepuk untuk menidurkan dia. Ini semua permintaan dia. Nak tunjuk la tu yang dia dah big girl.

Memula, kami fikirkan tentu susah untuk memisahkan tempat tidur dia dengan kami. Yelah, dari kecil sampai umur dia sekarang. Dari duduk kat Germany sampai la dah balik Malaysia, tidur memang sekatil dengan kami. Berlunjur-lunjur kaki kami laki bini sebab nak cukupkan 3 orang tidur atas satu katil queen. Tapi Tuhan permudahkan urusan kami bile masuk ke rumah baru. Automatik dia jadi teruja dengan kelengkapan bilik tidur dia. Tambah lagi bed sheet set dia yang saya pilih adalah dari cartoon kegemaran dia.

Camimi suka tengok bila saya menyediakan roti bakar untuk dia dan si suami. Mesti dia dok menepek sebelah saya sambil tengok saya membakar roti dalam toaster. Yelah, sebelum ni dia selalu aja makan roti bakar tanpa mengetahui cara-cara menyediakannya. Tapi bila dia tengok cara saya masukkan roti, tekan tuil, dan kemudian roti melompat keluar, itu yang mengujakannya! Then, dia tengok saya sapu roti dengan butter, kemudian dengan kaya atau tuna mayo. Cepat aja dia belajar, sebab lepas tu dia nak sapu roti tu sendiri. Lepas tu dia cakap kat daddy dia.. "Daddy, siap!!" Dah macam kat kedai mamak daaaaa...

 Kali pertama kami pergi, tapi kali ke-2 Camimi pergi. Tak Aciii

Duduk rumah tinggi-tinggi ni, rasa-rasa tak payah pasang air-cond pon jimat kot. Buka aja tingkap luas-luas tambah lagi putaran kipas di siling, terasa sangat la sejuk. Especially time-time nak hujan. angin sangat la kuat. Langsir yang diikat pun boleh terlepas dan mengerbang-ngerbang jadinya. Seram pula kadang-kadang angin yang bertiup tu mengeluarkan bunyi.. 'uuuuuu..... uuuuuu......'. Kalau malam-malam saya seorang kat rumah dengan Camimi, mesti saya dah cabut lari pergi rumah parents or rumah abang saya. Oleh itu, si suamiku sayang. Tak payah la tinggalkan isterimu ni sorang-sorang selalu. Sibuk sangat la hai nak pergi minum dengan kawan-kawan la, main badminton sampai lewat malam la, nak main futsal terlajak smpai lewat la.. aduh.. tabah aje la aku ni..!

So, Camimi lebih expert kat tempat ni daripada kami sebab dia dah pergi dengan Tokanda dan Nenda dia

Oh ya, kebanyakan kelengkapan dapur memang kami tak perlu beli lagi. Sebab kami baru nak guna hadiah-hadiah yang kawan-kawan bagi semasa hadir ke majlis perkahwinan kami. Biasala, orang kahwin sure yang bagi set pinggan mangkuk, set tea, set pinggan mangkuk lagi, set tea lagi, set sudu garfu, cerek elektrik, dll. Yang paling best, ada orang bagi microwave+oven pada kami. Mantap! Tapi saya dah sedekahkan pada mak mertua sebelum pergi Germany 3 tahun yang lepas. Banyak juga hadiah-hadiah perkahwinan yang kami dapat kami berikan kepada keluarga terdekat, especially barangan elektrik. Yelah, kang kami tak guna 2 tahun, rugi la. Kalau ada kerosakan, siapa nak claim warranty? Oleh itu, memberi lebih baik daripada menerima. Cewahh..! (jangan marah ye kawan-kawan)


 sebahagian kad-kad hadiah yang kawan-kawan berikan masih dalam simpanan saya..

Lain-lain barang seperti periuk, dapur elektrik dan ada juga set pinggan mangkuk, set pisau dan set cutlery yang saya beli dari Germany khas untuk digunakan di rumah baru kelak. Tak mahal dan dan tak banyak pon. Biasa-biasa aja yang mengikut kemampuan diri di sana. Biasala beli dari ebay. Dah ketagih main ebay, semua benda nak borong! Tak percaya tanya Kak Ja, Duisburg! (Hehhe.. amacam kak? Tengah tunggu closing time?)

Ada jugak a few barang elektrik kami dapat semasa di Malaysia. Saya redeem bonuslink, dapat la cerek elektrik. Jimat.. Kemudian Therma pot elektrik saya menang lucky draw semasa Family Day yang dianjurkan oleh fakulti tempat suami saya bekerja. Jimat lagi.. Macam tau tau aja saya ada anak kecil yang perlukan air panas setiap kali nak bancuh susu. Patut la lambat-lambat aja duit nak keluar dari poket saya untuk beli therma pot tu. Rupa-rupanya ada orang nak bagi free. Bread toaster pon saya redeem dari credit card points. Jimat lagi dan lagi.. Huhuuh... lumayan jugak benda-benda yang dapat secara percuma ni. Syukur, tak payah poket terkoyak lagi.

Tapi, nak masuk rumah baru ni sesungguhnya banyak betul duit nak digunakan. Yalah, sebelum ni duduk rumah parents. Segalanya parents dah sediakan kat rumah tu. Cuma kita nak menokok tambah aja. Bila masuk rumah baru, semua nak kena ada. Tapi tengok bajet jugak la. Kalau tak cukup bajet, tak leh la beli semua. Kena ikut Q. Harap ada pihak memahami kami la ye yang sangat memerlukan duit untuk melengkapkan kehidupan baru kami di sini. Jangan ada yang berkecil hati ya kalau-kalau ada bulan kami tak dapat nak hulur lebih-lebih. Kesian la kat kami baru nak duduk sendiri. Huhuhuh...

 Jom nak balik da.. Camimi dah nguap!

Sedar tak sedar rupa-rupanya kami dah setahun balik Malaysia. 9 May  2009, kami menaiki flight MAS selama 13 jam tanpa henti terus ke Malaysia. Cukup setahun duduk kat rumah parents, kami berpindah ke rumah baru. Yelah, takkan nak sampai beranak pinak masih duduk rumah parents kan? Mereka pon mahukan privacy.

Apapun, inilah rumah terbaru kami yang mampu kami miliki buat masa ni. Nak beli rumah besar-besar kat Shah Alam ni faham-faham la. Rumah kecil, harga dah macam rumah Semi-D kat kawasan Rawang dan Sri Iskandar. Tambah lagi laki bini baru nak mula bekerja, berapa banyak aja account ke-2 EPF masing-masing. Oleh itu, kami sangatlah bersyukur kerana rezeki sentiasa ada untuk orang-orang seperti kami.

Note: Oppsss.. Tuhan marah tau kita sekat rezeki orang lain. Tak baik...

7 comments:

Ummi said...

ler..semangat scroll sampai bawah..bace satu-satu nak tengok umah die..xdok pon..huuu..

ibu chiqamie said...

salam erin...

wah ddk kt shah alam ke.? siap tnjk gmbr kt i-city tu.neway dh smpai sane.,sggh2 ler ke kdai mkn tom yam d-seven.dkt je dgn i-city tu...kdai mkn byk2 antara kfc piza dgn i-city tu.hehe...tu kdai husband nani.,bdk teknik jgk lh tp x sure plak erin knl ke x.kdainye btul2 sblh 7-e sek 7 tu.

Suliana said...

nnti letak la gmbr umah tu ..hihi. dah besar dah camimi :-) seronok duk umah baru kan erin..

Suliana said...

nnti letak la gmbr umah tu ..hihi. dah besar dah camimi :-) seronok duk umah baru kan erin..

Erin Rashid said...

ummi - syikin, suprise..!! nnt aku tepek la ek. dh ada dh, saja tamau tunjuk. heheh

nanie - we all ni memang rajin round mana2 kedai mkn area shah alam. since awk dh rekemen kedai ur husband, nnt we all dtg ok. (i thought urs at nilai, yeke?)

sue - nnt aku tepek la. dh ramai org tnya ni.. heheh. kasi semua suspen skit.

lily lotus said...

boleh gi raya rumah baru erin :D

cippo14 said...

bestnya ada umh sendiri...jgn lupa tepek umah br ek...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...