Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

I-CITY VERSION MALAYSIA DAN GERMANY

Memula pertama kali Camimi pergi adalah bersama Tokanda, Nenda dan Qira, sepupu rapat dia. Kemudian, kali ke-2 Camimi dah gatal kaki nak pergi dengan kami mommy dan daddy dia pulak. Kemudian kami bertiga pergi lagi bersama sepupu sepapat dan ipar duai. Biasanya kalau kami dah promise sesuatu dengan Camimi, kami akan tunaikan janji. Kami biasakan dengan perkara 'menepati janji'. Ianya penting supaya anak tidak berasa kecewa dan terasa diri ditipu.

I-City hanya memainkan peranan pada waktu malam sahaja, kerana ianya sarat didekorasikan dengan lampu-lampu yang berwarna warni yang menyerupai bermacam-macam bentuk flora dan fauna. Itulah yang dapat menarik minat pelbagai peringkat umur. Tak kurang juga menjadi tempat favourite muda mudi untuk berjumpa di situ.

Melangkah ke I-City mengingatkan saya kehidupan di bandar bumi Duisburg, Germany. I-City seolah-olah menggambarkan pasar krismas di sana atau dalam bahasa German di sebut sebagai 'Weihnachstmarkt'. Masa ini lah terasa happeningnya bumi Duisburg. Seperti kita orang Islam meraikan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

 I-City

Cuma, apa yang membezakan kedua-dua ini adalah I-City bukan pasar untuk menjual-jual, tetapi lebih kepada untuk menarik minat orang ramai datang melawat dan merakamkan memori bersama keluarga di sana. Akan tetapi, 'Weihnachstmarkt' adalah lebih kepada keraian dalam menyambut perayaan krismas.

 Bumi Duisburg

Fun Fair pon ada

 
Believe me, nampak macam dah malam kan? tapi baru pukul 4 ptg lbh..

 
Sebab, musim sejuk di sana adalah malam lebih panjang daripada siang

 

Okla, nak bercerita lebih tentang I-City sudah tentu ramai yang dah berkunjung ke sana kan? Kalau yang belum berkunjung ke sana, biarla ianya menjadi suprise supaya u all tertanya-tanya apakah gambaran sebenar tempat bernama I-City.

Mari saya bercerita lebih sedikit tentang 'Weihnachstmarkt' iaitu Pasar Krismas. 

Ianya adalah pasar yang sangat happening yang diadakan sebulan awal sebelum hari krismas di sana. Dan sudah tentu ianya adalah pada musim sejuk!! Faham-faham la kalau musim sejuk kat sana sangat la cerewet. Satu badan kena balut dengan baju yang tebal-tebal dari hujung rambut hingga hujung kaki. Nak ambil gambar pon tak sanggup sebab biasanya saya terpaksa menanggalkan glove tangan supaya dapat menekan butang untuk merakamkan pemandangan yang ada. Aduhai... terasa kebas aje tangan. Boleh terjatuh kamera yang dipegang.




Pasar krismas juga adalah untuk menjual-jual segala jenis produk makanan mereka tak kiralah halal untuk kita makan mahupun haram. (yang haram tu faham-faham la ye..?) Terdapat juga orang menjual souvenir, handcraft, Steelcraft, Ratancraft, etc. 

 
gerai jual minuman keras pun ada - Wein = wain

 
Gerai minuman 'panas' mereka yang berkonsepkan pirates

  
Homemade Cakes pon ada
 
Pasar Krismas sebelum menjelang malam

Okla, sampai sini aje la saya bercerita tentang Pasar Krismas. Nanti lebih membuatkan saya rindu untuk kembali ke sana.

Note: Tapi saya masih berpegang kepada "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Baikla duduk kat negeri sendiri ye? kerana bumi mana yang dipijak, langit itu lah yang akan dijunjung." Sekian terima kasihhh!!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...