Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Monday

TABIAT SEMASA MENGANDUNG

Worldcup dah start dah..tentu u all yang kaki bola teruja menyaksikan perlawanan pertama malam ni. Ada yang lepak kat mamak ker? Kat rumah pon leh jadi 'kedai mamak' asalkan terhidang teh tarik depan mata pon dah ok kan?

Hai, selama piala dunia ni apala yang saya nak buat ye? Tv sure dah kene book dengan si suami. Dah la saya ni tak minat bola pon. Kalau setakat nak tengok gitu-gitu aje, boleh la. Nak hafal dan cam nama-nama pemain, huh! kirim salam.. (tapi aku dok jual jersey Manchester United kat korang, apa daaa...!)

Okla, sekarang ni nak cerita tentang tabiat saya yang suka menonton rancangan sukan semasa mengandungkan Camimi. Usia seawal 4 bulan saya mengandungkan Camimi masih berada di Malaysia. Berikutnya saya sudah terbang meninggalkan Malaysia demi suami tercinta yang sudah berada di Germany lebih sebulan awal daripada saya. Cerita tentang mabuk teruk dan mengidam, saya dah tamau cerita. Sebab pernah bukak cerita tentang itu dulu. Nanti you all boring! ;p

Saya start layan channel 'Eurosport' semasa saya mengandungkan Camimi di sana. Takde channel lain yang saya boleh layan sebab totally semua dalam bahasa Jerman. Apa yang you expect utk faham kan? Dah la saya sedikit pon takde basic dalam bahasa itu apabila sampai di sana. So, kalau layan Eurosport host tv tak banyak cakap. Jadi idakla pening kepala dengar orang cakap itik, kita cakap ayam.

So, start tu la sayan layan program snooker, tennis, ski, games sukan musim sejuk, dan beberapa sport lain yang saya dah lupa sekarang. Sampaikan saya dah boleh hafal nama-nama pemain dan cam muka mereka.  Saya juga tahu negara asal mereka dan negara mana mereka wakili. Saya siap boleh ambil tahu dan hafal ranking dunia mereka. Saya browse website sport tersebut sebab nak tahu points dan current rank mereka.

O'Sullivan - Carian En. Google
 (i like him sbb kalau tengok dia main, suka sangat buat mimik muka macam-macam. Dah la ada iras-iras Mr. Bean - adik beradik tiri kot. huahuahua)

Bukan itu sahaja, saya juga tahu rules dan cara permainan sukan tersebut. Bagaimana boleh terbatal dan sebagainya. Sungguh ajaib la bagi saya yang mana sebelum ini saya tak minat langsung kesemua sukan yang saya dok tonton di sana. Entah bagaimana pulak boleh melekat dan minat dengan sukan-sukan tersebut. Salah satu sebab nya yang pasti adalah suami saya memang kaki sukan. Dan dia asal boleh bukak channel sukan sentiasa sampai la sekarang!

Lagipun, suami memang pandai main snooker. Pernah juga masa awal-awal kahwin dulu ikut dia main snooker dengan kaki-kaki dia dan balik pagi-pagi buta. Tapi masa tu, saya just ikut aja, minat idak pon lagi.  Dok sana ternguap-nguap tak tahu apa yang saya tengok. Tapi since balik dari Germany ni, saya yang ajak dia pergi main snooker sebab nak tengok dia perform dengan kawan-kawan dia. Haihhh!

Dulu kalau adik-adik saya bukak channel tennis kat rumah (before saya terbang ke Germany) mesti saya mengeluh. Apa la yang best sangat korang tengok orang main tennis ni? Kalau badminton ok la lagi kot.. ni tennis...?! Ke adik-adik saya suka tengok orang tuh pakai skirt pendek dan bila smash bola tennis terangkat skirt pendek dia dan nampak tight yang dia pakai? Heheh.. tak..tak.. adik-adik saya baik la. Diorang tak macam tu. Tapi dah pemain tu tunjuk, diorang tengok je la kan..? Hahhaha.. ;p

Justine Henin - Kredit to En. Google
(muka cool giler kalau tengah perform. tak kesah la kalah atau tidak)

But now, saya still layan sukan tennis. Dari sebelum Henin quit and now Henin dah start main semula pon saya ambil tahu. Ranking diorang pon saya ambil tahu. Current match kat mana and next match kt mana pon saya ambil tahu. Saya simpan website yang menunjukkan schedule tournament diorang. Setiap player WTA dan ATP saya tahu dan hafal nama mereka. Profile mereka pon saya baca. Ranking turun naik mereka pon saya ambil tahu. Tapi masa tu saya tak suka Maria Sharapova sebab muka kerek giler dan bila perform sure akan keluar bunyi-bunyi yang agak kelucahan. Hahha (siapa tahu, sendiri faham okeh..!)

 Maria Sharapova - Tq En. Google
(bunyi-bunyian dia "arghh...urghhhh..argh..." rimas jugak mendengarnya)

Ada juga benda lain yang saya layan. Kang saya cerita korang tak percaya. Tapi percayala, selain daripada channel sport, saya juga layan cartoon Dragan Ball. Hehehhe.. (korang gelak ker?)

Sebabkan si suamiku ini minat giler dragon ball dan mempunyai koleksi komik dragon ball, then bila sampai kat Germany dia dok download cerita dragon ball beratus-ratus episod. Faham-faham aja la kelajuan mendownload kat sana, minimum 4 mbps dan boleh mencecah hingga 16 mbps. Sebab tu dia tak pernah boring buat kerja-kerja download. Dragon Ball Z,  Dragon Ball GT, Dragon Ball Movie dan apa entah lagi yang sekarang ni saya dah lupa. Setiap hari la kami dok melayan cerita Dragon Ball dan berselang-seli dengan Eurosport. Yelah, channel lain saya tengok tak faham, baik layan dragon ball sebab ada dalam bahasa inggeris.

Super..Super Saiya..

Tambah lagi si suami subsrcibe Rapidshare (program berbayar untuk download apa saja movies, books, magazines, tv shows, etc), dia dah boleh kumpul cd untuk burn cerita- cerita dragon ball.

Bila si suami pergi ke kelas, cerita-cerita itulah yang saya layan. Habis tengok dragon ball, saya bukak Eurosport. Takde match kat Eurosport, saya tengok lagi dragon ball. Dah la time tu sedang mengandung. Nak masak, jarang sangat nak makan. Masa tu berkongsi dapur dengan bebudak lain bangsa dan agama. Kadang-kadang, kalau mereka masak babi, saya terpaksa tunggu lama sebab diorang nak kemas dan bersihkan dulu. Nak masak sama-sama? Kang ada yang tertukar babi dengan ayam saya pulak. Siapa nak jawab?!

So, si suami memang akan download banyak cerita-cerita itu untuk kemudahan saya semasa dia ke kelas atau dia menghadiri apa-apa aktiviti di uni. Dia ketinggalan episod-episod dragon ball takpa, sebab dia dah pernah baca komik dragon ball, cuma  ianya menjadi hobi dia untuk mendownload cerita dragon ball dan bagi saya tonton untuk hilang rasa bosan. Selain daripada itu, sebagai koleksi dia sebagai peminat Dragon Ball.

Teringat saya semasa kami di sana, bila keluar ke mana-mana tentu kami akan balik dengan tergopoh gapahnya sebab nak catch tennis tournament. Sebab masing-masing dah tahu tournament schedule, dan masing-masing layan sukan tennis. Jadi, channel Eurosport itu dah menjadi channel kesukaan kami.

Setahun duduk kat sana, baru saya berkesempatan belajar bahasa Jerman. Yelah, setahun tanpa bahasa Jerman sangat susah untuk survive di sana. Pergi kedai kena cakap Jerman, beli baju kena cakap Jerman, naik bas kene cakap Jerman. Pendek kata segalanya memang kena cakap bahasa Jerman. Bila Camimi dah lahir dan schedule belajar suami sudah tidak padat lagi, baru saya mampu nak ke kelas bahasa. Kami akan bergilir-gilir menjaga Camimi dan masing-masing untuk ke kelas.

Dalam dua semester belajar bahasa, saya didedahkan dengan pelbagai pelajaran dan situasi. Itu yang mempercepatkan pembelajaran bahasa Jerman saya. Bila dah tahu bahasa Jerman ni, nak cakap dengan orang pon tak susah. Nak naik bus dah boleh greeting dan minta ticket untuk ke mana. Idak lagi saya hafal skrip yang ditulis oleh suami untuk bercakap dengan orang Jerman. Sampai kene gelak sendiri dengan orang Malaysia sendiri, ok... (orang Jerman sendiri tak gelakkan aku!)

Masa ni, nak tengok channel lain selain daripada Eurosport pon dah ok. Walaupon tak faham 100%, at least apa yg diorang borakkan, kita dah boleh tangkap. Semenjak masuk kelas, saya memang suka betul menonton channel masak-memasak (Das Perfecte Dinner), channel renovate rumah, channel doktor haiwan (Tiere & Doktoren) dan beberapa channel lain yang menghiburkan.

Semua yang saya cerita di atas menjadi memori dan kenangan indah saya selama merantau ke negara orang, membawa perut mengembara menemui cinta hati saya di sana. Sampai sekarang, kalau tengok TV bersama Camimi, dia akan layan channel sports yang si bapaknya buka selain channel-channel lain seperti CSI, Movies dan Documentaries. Tapi channel cartoon seperti Tom & Jerry, Spongebob, Bob the Builder, tarak!!! Bertuah la dia nak tonton.. Mungkin nak kena cuba Dragon Ball pulak ni. Muahahaha...

1 comment:

lily lotus said...

wah..camimi tak layan kartun2 tu semua? huhuhu..senangnya parents nak conquer tv..hiks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...