Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

I AM KEEP QUESTIONING MYSELF...

Sampai skrg saya tertanya2..

1. bila la saya nk rajinkan diri utk ke dapur buat kek, bakar kek dan buat deco kek... saya suke buat smua tu tapi nape saya takde kesempatan
2. bila la saya nk masuk dapur utk buat kuih muih dan belajar buat kuih muih yg lain2 mcm saya buat kt german dulu..? la nih smua takat beli je..!



3. bile la saya akan rajin nk selak2 majalah masakan dan blog masakan kt internet utk mencuba masakan2 yg tak pernah saya cuba? bila..bila..bilaaa...



kalo kt german, smua rajin! sbb kemaruk nak makan ni dan itu, smua perkara2 kt atas saya sanggup buat. even ada camimi pon saya boleh menyelam sambil minum air. la ni, asyik sorong cik abg ke kedai dan restoran aje utk rasa itu dan ini. (kdg2 g sdri.. tnpa cik abg.. hehehe..)

tapi kalo uall nk tau.. ada jugak dikalangan org2 tertentu ni tatau lgsg yg saya boleh memasak. dia ingat saya nih jenis anak manja, pemalas dan dok umah goyang kaki jaga anak je. dan pandai perabihkan duit laki. (yeker..?!) saya pon tatau kenapa org2 tertentu ni berfikiran begitu.

dan ada juga org2 tertentu ni tak percaya kalo saya cerita saya boleh sediakan masakan itu dan ini. ibarat masuk telinga kanannya dan kuar telinga kirinya.. kenapa yea..?

saya tak kesah apa tanggapan org lain. saya takde apa nk buktikan dan sangkal anggapan org2 tertentu itu. bg saya, kebenaran itu akan terbukti dgn sdri olehNya. saya tak perlu terhegeh2 nk menunjuk2 yg saya boleh buat itu dan ini. biar org2 tertentu ini tahu dgn sdrinya di kemudian hari. saya tak kesah..

sbnrnya dalam diam, 3 soalan di atas telah terjawab dgn sdrinya..

saya tiada kerajinan utk berbuat 3 perkara di atas sbb.. saya dlm proses utk menjaga bdn. saya tamau apa yg saya masak, smua masuk dlm perut saya. bkn saya seorang aje yg sdg melalui proses tersebut, malah seisi rumah! saya taknak kek yg saya buat penat2, bakar baik2 dan hias cantik menjadi tatapan org aje, takde sape nk mkn (takpon, rasa sikit je). bkn tamau bg jiran sebelah menyebelah rasa, cuma kalo kek tuh betol2 sdp apa salahnye kan..? nih kite adalah budak baru bljr. kalo kek tuh tak menjadi, tapi dh hias cantik2, bg plak kt jiran tetangga, malu la plak. kang diorg kata "kek tak sedap nk bg kt org plak!"

tak dinafikan saya mmg gilekan kuih muih malaysia. nak dikatakan smua kuih muih utk minum ptg saya suka! kalo boleh mmg suka nk belajar buat kuih muih tu. takyah bljr dari my MIL, bljr dari internet dan buku resepi pon boleh. cuma... kalo saya buat nnt sudah tentu saya yg mkn juga. nnt kalo setiap hari saya buat kuih dan mkn, naik la berat bdn saya..

tapi bg saya, amat kejam kalo seseorang berkata pd saya begini.. "masak aje la.. tapi jgn la mkn!"
kejam tak..? dia soh saya masak itu dan ini tapi melarang saya makan..

suami saya jenis tak kesah psl mkn. kalo ada mknan, dia mkn. takde mkanan, tapi dia lapar, dia akan soh saya buat milo panas aje utk dia. ataupon dia ajak saya teman dia mkn kt luar pekena capati aje. tapi sbnrnye saya liat nk kuar sbb tamau mkn! uwaaaaa...!

kecuali weekends..

6 comments:

Suliana said...

erin,
masak je..kasi schamimi mkn..hehe..erin dah gumuk ke??hehe

lily lotus said...

nmpk erin maintain jer body..hehe..yg penting perut suami terisi..jgn smpi buncit sudah..hihi

ibu ilham said...

la, sape lak yg tak caya ko pandai masak nie???
aku kenal ko sejak dari form 2 lg....
shahurin memang pandai masak...
sedap kalu dia masak... aritu raya saya dtg dia masak laksa serawak... cedap....
sha, aku rindu la ngan ko nyer cucur bawang...
last aku makan ko nye cucur masa form 4....
nak lagikkkkk... :)

~ujicham~ said...

sbb erin dah keja... masa dah kurang utk masak.

Izan said...

dulu erin kat german sepenuh masa kat rumah so banyak masa kat dapur. bila da kerja mmg la kurang bab balik kerja mesti da penat kan?

Ummi Shira (AshAnas) said...

achik erin... follow org senyap2, tak ckp pun...
hm, bab masak memasak tu, sm la kite... kite pun minat masak tp stay bdua je ngn hubby (ye la, anas kecikm lg, taleh mamam lg), jd mcm rugi masak byk2... hehe... bila nak masak sikit2, x berbaloi plak... kdg2 masak jugak la sbb mmg maleh nak kluar...
skrg kite dh blk stay ngan ummi, so, masak la jugak, kongsi2 masak lauk dgn ummi...
atuk teh nak ajak ummi dok shah alam ek 2 3 hari?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...