Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

SAYA SUSAH HATI...

Saya nih macam nak kene carik nursery lain utk camimi je.. tgk camimi mcm tak happy dok nursery skrg nih.. entah la..


asyik nangis je. kalo time hantar, dia nangis tuh biasala kan. tapi dah selang beberapa jam lepas tuh pon tamau berenti nangis, apa kes?! sure ada sebab tertentu nape camimi tak seronok dok sana.

mmg la nursery tuh campur skali dgn tadika. cadangnya nk bagi camimi bergaul dgn abg2 dan kakak2 dan juga supaya dia cpt bercakap lagi. mmg langkah mcm tuh berkesan, tapi... kalo dah syik nangis je apa kes plak..?

kadang2 saya kuar ofis awal sbb nk spot check camimi (dgn izin bos ye kawan2..). lagi pon penjaga camimi kt nursery tuh pon tatau saya balik kol berapa pada hari2 tertentu. kadang2 tgk camimi nangis tapi ada penjaga nye pujuk. kadang2 dia nangis tpi ada abg2 dan kakak2 kerumun nak main sama. kadang2 jugak tgk dia nangis takde org kt sekeliling dia.

tapi tak semua masa time saya nk amik tuh dia nangis. kalo saya blk kol 4 lbh tgk camimi dok tengah2 bulatan org mengaji. diam je tgk org ngaji. nampak saya baru dia start nangis blk smbil kutip bantal busuk dan botol susu dia dan pegi kt saya.

emm..ntah la. saya takmau salahkan penjaga camimi tuh. dia pon ada budak lain nk jaga jugak. bkn anak saya sorang aje. tapi yg saya pasti, perkakas utk budak nursery kurang skit. tapi perkakas utk budak tadika cukup complete! biasanya kalo camimi duduk dgn saya kt umah, dia akan tgk tv, dgr lagu kanak2 kat notebook, main toys muzik dia. yg pasti camimi perlu ada bunyi atau muzik dlm kehidupan seharian dia. alif baa taa dlm you tube tuh pon dia suka. pasangla bnyk kali smpai dah hafal camimi smpai huruf 'ya'.

lagu a, b, c pon dia dah leh nyanyi cume belum smpai huruf 'z'. tapi kira 1, 2, 3 dlm english dah boleh smpai '10'. saya tamau kata anak saya bgus, tapi sbb camimi bergaul dgn kanak2 lain especially Qira (anak abg i), so dia dah leh hafal mcm2. sbb tuh pergaulan anak2 kite dgn anak2 org lain penting spy mereka dpt berkongsi pelajaran yg mereka belajar pada peringkat umur mereka.

hari ni saya ada arrange appoitment baru dgn pengurus nursery berdekatan ofis saya ni. nk tgk surrounding nursery tu. nak cari nursery mmg mudah, tapi nak cari yg baik dan sesuai dgn jiwa anak mmg payah! kalo ngikut kuota penjagaan budak2 nursery di negara2 eropah, biasanya 5-6 budak mesti ada seorang penjaga. itu pon kalo budak baya camimi. kalo budak bawah 1 thn, lagi sikit la bilangan budak bersamaan seorang penjga.

sbb tuh smpai skrg saya masih tercari2 maid. asal saya jumpa maid kawan2 saya, mesti saya tnya maid tuh kalo2 ada kawan mau kerja sbg pembantu rumah. bkn susah pon jadi maid saya, jaga budak dan kemas2 skit yg penting. masak2 tak perlu sgt. sbb saya sdri boleh memasak (tapi masih ada org2 kt luar sana yg buat kesimpulan yg saya tak reti memasak).

ada juga saya beli baju2 kt luar sana dan penjaga kedai itu pon org indonesia. tentu juga saya akan tnya kalo kawan2 dia mahu bekerja sbg maid. siap bagi no. telefon dan nama saya pada org indonesia tu. ya, mungkin tindakan saya ni berisiko, tapi itu la jalan altenatif utk saya mendapatkan maid. dah la melalui agent sampai skrg tak dpt2. susah la beb... mcm ni susah jugak saya nk merancang utk anak seterusnye. huhuhu...

3 comments:

Ummi said...

cian camimi..ko takya keje dulu sementare die dpt nursery xle ke erin..pehtu nape hang tukar layout ni..gue suke gile yg dulu!!huuu

lily lotus said...

siannya camimi..dia mcm ketakutan jer ekk..harap2 u cepat2 dpt maid..and camimi akan ceria mcm dulu

Izan said...

ala... siannya kat camimi... maybe dia tak biasa lg kot. bukan senang nak terima perubahan. tgk la sebulan dua camana. kalau tak berubah jugak means mmg dia tak serasi ngan tempat tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...