Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Thursday

MAKAN DURIAN

Salam uols.


Sorry aku lambat update blog. Sebab banyak benda nak kena settle. InsyaAllah kami akan berpindah ke ofis baru tak lama lagi. Dapatla wokstation baru. Harap-harap komputer pon dapat baru. Nak gedik-gedik sikit kat boss rasa-rasa dapat tak? Hahahah.. Lagipun, esok boss aku nak pergi bercuti ke Vietnam sampai hari Selasa. Nak buat persiapan raya katanya. Eh, boss. Belikan la saya baju raya sepasang dua. Belanja.. Tak boleh? Kena tolak gaji nanti? Tak jadila boss.. takyah beli la..! huh!!


Okla.. kali ni aku nak cerita pasal mengidam makan durian. Dah lama nak update tapi aku tak jumpa mana aku letak gambar masa pergi makan durian dulu. Kat laptop husband tak jumpa. Kat kamera, kat hp, kat ofis pon tak jumpa. Rupa-rupanya memang ada dalam PC kat ofis. Aku yang cari tak betul. So, kiranya entry ni dah lapuk sikit ye kawan-kawan. Layankan je la.. :)



Perasaan ingin makan durian sejak akhir-akhir ni sentiasa membuak-buak. Tapi nak kena tunggu aku ni traffic light merah ke idak. Bila dah betul-betul confirm datang traffic light merah baru aku nak ajak husband pergi makan durian. Korang paham kan kenapa..?


So, dari sebulan yang lepas husband aku bawa pergi makan durian dekat-dekat area Shah Alam. Shah Alam ni semua ada. Setakat nak makan durian aje, tak perlu pergi ke kampung-kampung atau mahukan Musang King tak perlu sampai ke Kelantan nun sana. Ke Seksyen 7 saja sudey... :)


Kerusi, meja, tempat basuh tangan, malah air mineral pun disediakan. Tinggal nak pilih durian dan makan saja. Owh, bayar jangan lupa la ye! :)


Kali pertama aku makan durian kat sini dulu (mungkin 1-2 tahun yang lepas), diorang kira harga per head. Means, kau nak makan berapa biji durian pun sukahati la.. At the end, diorang kira harga seorang RM9.90 saja. Macam makan buffet gitu.. Tapi itu durian yang biasa-biasala.. Bukan D24 or Musang King (musang king and D24 sama ke?) Kalau nak durian jenis mantap tu kira harga lain. Tapi, durian biasa-biasa tu pun dah sedap. Isinya idakla setebal dan sekuning D24 or Musang King. Position biji-biji durian tu pula idakla seperti kucing tidur. Then kalau kau rasa durian yang dikopek itu tak sedap or tawar or ada busuk sikit or pahit, korang boleh je tukar. Diorang akan kopekkan durian yang lain. So far masa aku makan 1-2 tahun yang lepas tu, duriannya semua okeh-okeh. Cuma larat tak larat nak makan banyak-banyak macam makan buffet sebab dia kira per head.



4 minggu yang lepas aku makan kat tempat yang sama. Aku ingat ada lagi kira per head gitu. Rupanya nan hado lagi. Kira per kilo as usual la..!


Durian kampung per kilo RM6. Manakala D24 RM12 per kilo. So, aku ambil tempat biar husband yang arif lagi bijaksana itu pilihkan durian untuk permaisuri dia. Huk..huk..huk.. (jangan muntah!)


Camimi memang tak makan durian. Konon anak mat salleh la ni padahal anak Muhamad Fauzi je pon.. So, aku bawakan biskut, bun kaya or anything else yang dia boleh makan time aku dan husband balun durian. Camimi asyik kata busuk..busuk.. aje! Busuk mende nya bau durian. Lain la kalau bau sendawa atau kentut durian. hahahha...



Time kat sana Camimi paling suka sebab boleh basuh tangan. Yelah, orang tu sediakan sebaldi air dan gayung sekali untuk customer dia lepas habis makan durian. Asyik -asyik cakap "mommy nak wash hand.. nak wash hand.." Dia basuh tangan mengalahkan orang yang makan durian. Basuh pun beria macam tangan tu pegang durian je! Aku layan kan je asalkan kami laki bini boleh makan durian berapa banyak pun asalkan dia tak suruh ajak pulang. Hahahaa..


2 minggu lepas makan lagi durian kat situ. Ya, tempat yang sama. Kat tempat lain area Shah Alam ni mana ada diorang sediakan tempat duduk untuk makan. Aleh-aleh kena bawa balik makan kat rumah. Husband aku tamau berangkut masuk dalam kereta, nanti pening kereta bau durian..


Selang seminggu pergi lagi makan durian. Korang jangan pelik la sebab aku yang minta husband aku pergi makan durian kat situ. Tekak ni terasa nak aje makan durian. So, lepas habis ofis hour kami ke sana lagi. Kali ni aku tak ambil gambar sebab aku makan durian sambil pangku Camimi yang tertidur since dalam kereta tadi. Aku tak berani nak tinggalkan anak dalam kereta sorang-sorang while kami laki bini sibuk hentam durian. Letih sangat kot balik dari school terus tertidur dalam kereta.


Rasanya saban minggu kot pergi makan durian kat situ. Aku dah tak ingat untuk menghitung berapa kali makan durian kat situ. Datang hari lain, harga durian dah naik RM2-RM4 per kilo. Kesemua jenis durian harga dah naik. Aku rasa setiap minggu harga dia naik la. Mungkin makin lama makin ramai orang datang situ. Takde orang baru harga turun balik kot? Kami makan banyak durian kampung dan hanya ambil sebiji, dua D24 sebab durian kampung tu pun isinya tebal-tebal. Leh bezakan antara durian D24 dan durian kampung yang biasa. Tebal tetap sama cuma warna dan rasa lemak tu berlainan. 


Balik rumah asyik sendawa durian. Rasa panas dalam badan pun ada. Cirit dan kentut idak la pulak. Camimi asyik komplen je bau durian busuk. Aku dah sehabis mahu cover-cover sendawa sambil melipat kain. Dia yang duduk kat sebelah aku ni nak menyendeng manjang asyik bau sendawa aku je. Siap tanya aku ni gosok gigi ke idak masa mandi tadi? Tapi aku cakapla, ini bukan bau mulut la, ini bau burp. Padahal aku sendawa cute aje, slow aje tapi dia tetap bau durian tu ada. Kuat betul deria hidungnya!


Tapi kalau dah saban minggu asyik makan durian manjang, mestilah sendawa durian tu kuat. Siap cakap lagi kat aku lain kali jangan la makan durian. Haih, setahun baru berapa kali je mommy dia makan durian berbanding makan nasi. Itu pun dia dah tak suka.


Sekarang ni pun terasa nak makan durian lagi. Agak-agak bila nak ajak husband makan durian lagi ek? Nanti bila aku pregnant silap-silap bau durian pon tak boleh. Sebab tu sekarang membabi buta je ngidam makan durian. Cuma Camimi la kena tahan hidung dia sikit. Hihihi...




Oh, kalau diingatkan tentang kalori durian per ulas mesti aku terus insaf. Jadi sila ingatkan aku tentang kalorinya di komen entry ni ye? Hihihi...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...