Advertisement

Jom follow follow i, then i follow follow u

Tuesday

EKSPERIMEN YG SPONTAN

saya pernah terbaca satu artikel mengenai sindiket penipuan yg mana kad kredit / kad debit mangsa dicurik dan pencurinye cube meniru tandatangan pemilik kad tersebut dlm urusan pembelian. malangnya urusan pembelian itu diluluskan dan pencuri itu berjaya mendapatkan barang idaman hnya meniru tandatangan mangsa kad tersebut. kesiannn si mangsa tu. aleh2 dia yg kene charge harga brg tersebut.

polis telah menjalankan siasatan dan mendapati tandatangan si pencuri  itu tak sama lgsg dgn tandatangan contoh pemilik sah yg tertera kt blkg kad tu.

kenapa ek? si pekerja yg jaga kaunter tuh tak leh check ke whether tandatangan si pemilik sah kad tersebut dgn pencuri sama ke idak...?

ok jom baca selanjutnya. saya ada buat eksperimen:

satu hari saya pergi membeli sedikit bahan keperluan camimi di supermarket Y. oleh kerana di depan saya ada 2-3 org yg beratur utk buat pembayaran, membuatkan saya terpanggil utk membuat satu eksperimen. sbb pernah terbaca artikel tu, saya pon terus simpan cash dan ready nk gune credit card atau debit card.

bile giliran saya utk buat pembayaran, saya terus keluarkan cc saya lepas cashier tuh hbs kire brg2 saya. hbs saya sign resit, terus je dia amik resit tersebut, pulangkan semula cc saya bersama salinan resit yg lain. ait..? mcm something missing plak!

saya: u tak nengok pon signature i sama tak dgn signature blkg cc tu..?

cashier: ha..? nape? u gune cc org lain ker?

saya: (garu kepala. leh plak ckp cmtuh). tak lah, u kene pastikan signature sama antara satu sama lain. skrg kan bnyk penipuan.

cashier: (muka sinis giler smbil pandang kawan dia).

saya: i nk bg tau u supaya u tau. u tatau ke perkara ni? u kene amik tahu..

seb baik ada org blkg saya yg backing ayat saya..

org kertiga: sebagai berjaga-jaga..

cashier: oooooo (muka tak leh terima kene tegur!)

saya geleng kepala aje. sbb saya tengok dia muda lagi. mgkin awal 20s. tapi dia tamau belajar sesuatu perkara yg berlaku sekeliling dia. dia anggap terguran saya tuh ibarat dia yg lbh tahu sistem kt sana.

patut la pencuri sng2 nk cilok cc org lain, sbb pencuri tuh bijak laksana. dia tau cashier takkan check signature sama ke idak. so, tak kesah la kalo pemilik cc punya signature susah cmner pon nk tiru, dpt cashier yg tak kesah sama ke idak, dah lepas daaaaah!

2 comments:

~ujicham~ said...

kebanyakkan masa begitulah caranya... jaga2!

Erin Rashid said...

uji - benda nih dah jadi tabiat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...